Københavns Politi har været uden sagsstyringssystemet Polsas, bødesystem og kassesystem siden onsdag, hvor en teknisk fejl hos it-leverandøren CSC fik den centrale database til at gå ned.
CSC skulle onsdag aften foretage rettelser i databasen, men der opstod en fejl, da databasen skulle genstartes. Efterfølgende viste det sig, at der også var fejl i backup-applikationen, så dataene ikke kunne genoprettes.
- Det er naturligvis et alvorligt problem, og det har givet voldt store gener for Københavns Politi. Men der er tale om en rent teknisk fejl, to af hinanden uafhængige fejl, som gør, at situationen er blevet mere problematisk end den burde være, siger vicerigspolitichef Peter Carpentier.
Ifølge ham er det stadig uklart, hvor mange data politiet har mistet.
- Vi ved det ikke præcist, men der er tale om meget beskeden datamangel, måske en times, og vi kan i et vist omfang finde ud af, hvor det kommer fra, fortæller Peter Carpentier.
CSC har tilkaldt eksperter fra både Oracle og Veritas for at hjælpe med at genopbygge databasen på ny, og Peter Carpentier regner med, at systemet er oppe at køre igen senere i dag.
- Det er rigtigt, at der har været tekniske problemer, og vi har indkaldt ekstra ressourcer og arbejdet hårdt i samarbejde med politiet, siger Line Ørskov, der er kommunikationschef for CSC.
Ifølge hende forventes systemet at køre igen ved 18-tiden fredag.