Fremtidens penge ligger i at sælge indhold og underholdning og ikke i at sælge båndbredde eller telefoni.
Netop derfor er norske Telenor klar til at lægge 1,4 milliarder kroner på bordet for bredbåndsselskabet Cybercity samtidig med, at svenske Bredbåndsbolaget købes for knap fem milliarder kroner.
Det vurderer teleanalytiker Torben Rune, som ser Telenors opkøb som optakten til en nordisk kamp om indhold og underholdning.
- Jeg ser den handel som en første halvleg, der ikke kommer til at stå om at levere internetopkoblinger, men om at få lov til at levere underholdning til vores fjernsyn, fortæller han.
Underholdningsleverandør
Fremtidens bredbåndsnet med film og tv er allerede på vej.
I sidste uge lancerede TDC tv via ADSL, og ifølge Torben Rune har Cybercity derfor behov også at udvikle sig strategisk som leverandør af underholdning.
- Problemet for bredbåndsudbyderne er, at de er nødt til at udvikle forretningen, hvis de skal overleve. Det er ikke nok bare at udvide båndbredden, og der er heller ikke forretning i at levere fastnettelefoni og IP-telefoni, vurderer Torben Rune.
Men en norsk ejer i form af Telenor kan Cybercity nyde godt godt af indhold, som produceres af koncernen til hele Norden.
Det kan samtidig ske i samarbejde med det nye danske søsterselskab Sonofon, som har lagt billet ind på at købe den overskydende mobile 3G-licens i Danmark.
- Den underholdning, du leverer ud med bredbånd, kan du også pumpe ud i 3G-nettet. Der skal være muligheder for at levere underholdningen, så på den måde er der stadig synergi, siger Torben Rune.
Synergi for 650 millioner
Telenor har selv anslået synergieffekten mellem de to danske datterselskaber, Sonofon og Cybercity, til at være 650 millioner kroner.
Her understreger Torben Rune, at Sonofon eksempelvis kan anvende Cybercitys backbone-netværk og på den måde spare penge.
Salgssamarbejde ligger lige for
Cybercitys administrerende direktør, Henrik Clausen, ser først og fremmest umiddelbare muligheder for et samarbejde om salg.
- Vi har en salgsorganisation, som er ude at sælge vores produkter. Det er naturligt, at de også kan have mobilrelaterede produkter med ude i marken. Sonofon har en fysisk distribution, som vi måske kan have glæde af, så jeg ser rigtigt mange muligheder for at finde synergier, siger han.
I første omgang forbliver Cybercity og Sonofon to forskellige selskaber med fokus på henholdsvis bredbånd og mobiltelefoni. På længere sigt ser både Henrik Clausen og Torben Rune, at de to ting vil nærme sig hinanden.
- Jeg har en tro på, at der vil opstå konvergens mellem mobil og bredbånd, og den bane får vi også mulighed for at spille på, siger Henrik Clausen.
- Andre former for tjenester, herunder tv og video, vil du også se i spil på tværs af de forskellige platforme, det er der ingen tvivl om. Telenor har mulighed for at skabe interessante muligheder i forhold til de forskellige platforme, fortsætter han.
Allerede sidste år bevægede Cybercity sig selv ind på telefoniområdet, da det lancerede bredbåndstelefoni. Ifølge dagens pressemeddelelser har Cybercity nu 8.000 kunder på det område.