Salget af Cybercity til norske Telenor for 1,4 milliarder kroner fører nu til en stævning fra selskabets stifter, finansmanden Klaus Riskær Pedersen.
Baggrunden er en bonusordning om køb af warrants i selskabet, som han og medarbejderne fik i forbindelse med salget af Cybercity til investeringsfonden Advent International i 2000.
Ordningen blev annulleret for knap halvandet år siden, og Klaus Riskær Pedersen forsøgte forgæves at få sagen behandlet i skifteretten.
Salgspris et klart bevis
Med dagens milliardsalg af Cybercity mener han at have klart bevis for, at han og omkring 20 til 30 andre medarbejdere blev snydt for et beløb i størrelsesordenen 50 millioner kroner.
Han vil derfor stævne Advent og overvejer også en politianmeldelse.
- De har ført os bag lyset, og spørgsmålet er, om det ikke er strafbart. Jeg har hele tiden ventet på, at man fik et salg, for så har vi et mere konkret udgangspunkt, siger Klaus Riskær Pedersen.
Da man annullerede medarbejdernes warrants, lavede man ifølge ham også en intern handel, som prissatte Cybercity til omkring 600 millioner kroner.
- Dermed var vi afskåret fra at få andel i den mulige gevinst. Set i lyset af den nye handel, var Cybercity også for et år siden mere værd end den overførselspris, mener Klaus Riskær Pedersen.
Handel var ikke til markedspris
Cybercitys bestyrelsesformand, John Helmsøe-Zinck, sagde i 2003 til Computerworld, at det var "utopisk" af Riskær at tro, at hans warrants var noget som helst værd.
Selskabet skulle nemlig være over en milliard kroner værd, hvis Riskær skulle have en eneste krone. Nu er selskabet solgt for 1,4 milliarder kroner.
Klaus Riskær Pedersens udgangspunkt er derfor fortsat, at den interne handel ikke foregik til markedspris. Han vurderer, at ejerne med salget har tjent i alt 300 til 400 millioner kroner på investeringen i Cybercity.
Trods den kommende stævning er Klaus Riskær Pedersen glad for, at Cybercity med dagens salg er havnet i hænderne på Telenor.
- Det glæder mig på Cybercitys vegne, at man nu kommer ind i et ejerskab, som ikke må formodes at have gensalg for øje, men at man skal drive det som en forretning. Jeg tror, at Cybercity er kommet hjem, og det er godt for selskabets medarbejdere og kunder, siger han.
Samtidig ser han positivt på den udvikling, Cybercity har været igennem i hænderne på Advent International.
- At jeg har problemer, er noget, advokaterne kan slås med. Vi skal fokusere på, at Cybercity er en succes, og at det har bidraget til internetudviklingen i Danmark, siger Klaus Riskær Pedersen.