Søgemaskinen Googles simple og effektive forside er godt på vej mod at udvide livet og blive en portal, hvor brugerne kan finde alt relevant indhold.
Folkene bag søgemaskinen har efter flere års udvikling netop sat den nye forside i offentlig test.
Her er det muligt at skræddersy forsiden og tilføje den lokale (amerikanske) vejrudsigt, nye e-mails og nyheder fra eksempelvis New York Times eller BBC efter eget ønske.
I alt er det muligt at tilføje information fra 12 forskellige kilder på Google-forsiden. I løbet af par måneder vil det også blive muligt at tilføje RSS-feeds, som blandt andet Computerworld tilbyder for at give hurtig adgang til de seneste it-nyheder.
Tjenesten kræver, at man er oprettet som bruger hos Google, og den er derfor tæt integreret med webmail-tjenesten Gmail.
Nøgleordet er personalisering, og med den nye forside nærmer Google sig konkurrenterne MSN og Yahoo, der længe har satset på at være portaler, som tilbyder læssevis af information og tjenester.
Den personaliserede forside vil på et senere tidspunkt også få de målrettede tekstannoncer, som i dag har gjort Google til en milliardforretning.
Relevante link