Mobilteknologierne smelter sammen, og derfor må partnerne og salgsleddet nødvendigvis gøre det samme.
Det er logikken bag, at Hewlett-Packard, Microsoft og TDC nu går sammen om et fælles partnerprogram, hvor målet er, at 50 partnere på tværs af it- og telebranchen skal oplæres i systemer, der går på tværs.
HP har hidtil alene stået bag initiativet Mobility Club, men nu er TDC og Microsoft officielt med i klubben.
- Noget af sigtet er at tilvejebringe færdige løsninger, så kunder kan henvende sig og købe færdige løsninger uden at løbe fra Herodes til Pilatus, og det er specielt for små og mellemstore virksomheder, det er interessant, siger Anders Herløv, markedschef for HP i Danmark.
Færdige systemer
Kunderne skal altså kunne købe et færdigt mobilsystem i stedet for selv at skulle strikke det sammen.
Til samarbejdet kommer HP med de bærbare og håndholdte pc'er (PDA'er), Microsoft leverer softwaren, og TDC står for telesiden.
En koordinering mellem de tre selskaber skal samtidig gøre det lettere for salgspartnerne, der gerne vil certificeres.
- Det er ikke sammenhængende i dag. En forhandler, der vil lave alle tre dele, er nødt til at indgå aftaler med alle tre partnere, og det er ikke synkroniseret. Resultatet er at få forhandlere besidder alle tre certificeringer, siger Anders Herløv.
50 partnere inden sommer
Under konceptet Mobility Club får partnerne foruden uddannelse adgang til markedsføringsstøtte, teknisk support og demoprodukter. Håbet er, at 50 partnere allerede inden sommerferien er med i det nye program.
HP forventer, at det fælles partnerprogram får en positiv indflydelse på forretningen, fordi der er stor vækst at hente inden for mobile systemer.
- Der er masser af brancher, hvor man er nødt til at køre tilbage til virksomheden eller bruge fysiske papirer. Der er et kvantespring at hente i effektivitet, hvis man gør noget af det mobilt, mener Anders Herløv.
Det nye program bliver endeligt præsenteret for partnerne på et stort arrangement i næste uge.