En gruppe danske musikere har fået hul igennem til Apples musiktjeneste Itunes i store dele af verden, mens Apple omvendt får adgang til mere dansk musik på tjenesten, som netop er lanceret i Danmark.
De Kreatives Uafhængige Andelsselskab, også kendt som DKUA, blev stiftet i 2003 med det formål at sikre uafhængige danske kunstnere adgang til let og billig distribution af deres musik.
Blandt de mere end 200 andelshavere er Dodo, Lars H.U.G. og Al Agami, og med Itunes-aftalen er kunstnerne nu til stede i alle de større danske musikbutikker på nettet.
DKUA sælger også kunstnernes musik på sin egen side, musik.dk, og ambitionen er at fjerne unødvendige og fordyrende mellemled.
Aftalen med Itunes kommer få dage efter, at Apples tjeneste blev lanceret i Danmark og mødte kritik fra konkurrenterne for kun at indeholde lidt dansk musik.
- Vi har prøvet et års tid, men der er blevet lidt mere fokus på det, efter de er åbnet i Danmark. Jeg tror også gerne, de vil have noget dansk musik, fortæller Henrik Leschly fra DKUA.
Kontrakten er netop underskrevet med Apple, men han kan ikke sige, hvornår kunstnernes musik vil være til salg på tjenesten.
I alt har DKUA omkring 5.000 til 7.000 musiknumre at handle med, og selvom der ikke var så meget at handle om med Apple, får kunstnerne en god pris for deres musik.
- Det er en billig aftale for os, for det er begrænsede udgifter, vi har til at få det til salg i alle de her butikker. Kunstnerne får cirka halvdelen af udsalgsprisen, og det er meget i forhold til cd-markedet, hvor måske en sekstendedel går til kunstnerne, siger Henrik Leschly.
Kort før aftalen med Itunes har DKUA samtidig fået 400.000 kroner i støtte fra Biblioteksstyrelsen til et projekt, der skal sikre bredde og dybde i bibliotekernes musikudbud.
Igennem et samarbejde med Mymusic.dk skal DKUA opbygge en indholdsdatabase, så et hvilket som helst band over nettet kan styre deres musik og hvilke priser, det skal sælges til.
Databasen skal gøre det muligt for bands at stille deres musik til rådighed for bibliotekerne.
- Vores ide er at få bunden eller bredden med. For mig er det fascinerende ved internettet netop, at man sidder i sit hjemmestudie og udgiver noget musik, der kommer til salg i USA. Det er hele internetvisionen, der pludseligt er realiseret, mener Henrik Leschly.