TDC er nu klar til også at sælge tv over nettet, og selskabets ADSL-kunder kan via netforbindelsen dermed få adgang til 18 kanaler for 179 kroner om måneden.
I første omgang er der dog et mistænkeligt sammenfald mellem de 18 kommuner, hvor TDC lancerer produktet, og de steder, hvor danske elselskaber bruger milliarder af kroner på at opbygge en fiber-infrastruktur, der skal konkurrere med TDC.
Det kom frem på det pressemøde torsdag, hvor TDC lancerede både net-tv og IP-telefoni.
18 kommuner
I første omgang bliver tilbuddet om tv over nettet givet til en kvart million ADSL-kunder i 18 kommuner.
Det drejer sig blandt andet om Midtjylland, hvor Midtvest Bredbånd er under opbygning, i Fredericia, hvor forsyningsselskabet Tre-For satser på bredbånd, og i Nordsjælland, hvor NESA har ambition om at tage 40 procent af bredbåndsmarkedet.
- Selvfølgelig skelner vi til, hvor vi i dag har konkurrence. Men vi skelner også meget til, hvor vi ikke har kabel-tv-dækning, siger Gert Rieder, direktør for TDC Privat.
Han henviser således til, at TDC Kabel TV har en lav udbredelsesgrad i Nordsjælland.
Omkring 40 procent af danskerne har ikke adgang til kabel-tv, og det er steder som disse, at TDC vil sælge tv ved at bruge bredbånd over det rå kobber som transmissionsvej.
- Jeg ser ikke elselskaberne som konkurrenter. Konkurrenterne er de firmaer, der leverer parabol-løsninger, og så skal vi opdyrke et nyt marked, siger Gert Rieder.
Teknisk begrænsning
TDC er i gang med at investere trecifrede millionbeløb i sit landsdækkende netværk, så alle ADSL-brugere fra næste år får mulighed for at abonnere på TDC TV.
Netop infrastrukturen har faktisk været en barriere, og det er årsagen til, at den store tv-pakke kun indeholder 18 programmer. Senere vil den komme op på 35 programmer.
TDC skal bruge en datahastighed på omkring fire megabit i sekundet for at sende tv-signalet ud til kunderne. Det sendes dog på en særskilt kanal, og alle ADSL-brugere kan trods hastigheden på deres bredbånd derfor få gavn af tv-produktet.
Det kræver blot, at de får et nyt ADSL-modem og en speciel Selector-lignende boks under tv'et.
Ifølge Gert Rieder er net-tv den tredje store indholdstjeneste TDC lancerer, efter selskabet tidligere er gået i luften med TDC musik og spilkonceptet Boomtown.
- Jo mere det lykkedes os at sælge af ekstra-ting, jo mere holder vi kunderne hos os, mener han.
Video-on-demand næste år
Indholdstjenesterne markerer et skifte, hvor TDC på det private marked går fra at være et teleselskab til at være en udbyder af bredbåndstjenester, hvorunder hører internet, tv og telefoni.
I første omgang kan TDC-kunder ikke selv installere TDC TV, og det koster derfor omkring 3.500 kroner at komme i gang. De første 2.000 kunder får det dog til 500 kroner.
I 2006 vil TDC også begynde at tilbyde video-on-demand, selvom betalings-tv ikke er det store hit på TDC Kabel TV's Selector-boks i dag.
Her er det kun få procent af de omkring 40.000 Selector-ejere, som gør brug af tilbuddet.
- Vi håber bestemt, at ægte video-on-demand bliver en større succes, end det vi har nu, siger Miriam Hvidt fra TDC Kabel TV.
Relevante link