Aarhus Universitet forbyder ChatGPT og lignende tjenester til alle eksaminer – og det gælder også det eksaminer, hvor alle hjælpemidler eller er tilladt.
Hos universitetet opfattes chatrobotten derfor nu som snyd, da studerende ved benyttelse af programmet ikke løser opgaven selv.
”Som studerende skal du holde dig fra at bruge AI chatrobotten ChatGPT og andre lignende softwares, når du skal til eksamen. Bruger du AI i forbindelse med din eksamen, bliver det betragtet som eksamensnyd, da du ikke løser din opgave selvstændigt og individuelt,” skriver Aarhus Universitet i en melding.
Den eneste undtagelse, hvis brug af softwaren fremgår specifikt af kursusbeskrivelsen.
Anna Bak Maigaard, vicedirektøren på Aarhus Universitet fortæller til TV 2, at man hos AU stadig er i gang med at undersøge ChatGPT’s muligheder, og at der skal foregå drøftelser med landets andre universiteter.
Hun fortæller også, at det egentlig aldrig var tilladt at få en AI-bot til at skrive eksamensopgave, men at ChatGPT’s frembrud har gjort det nødvendigt at indskærpe reglerne.
”Lige nu understreger vi, at man ikke må bruge det til eksamen. For det er jo snyd i en situation, hvor vi kontrollerer de studerendes individuelle niveau. Men vi er meget optagede af ikke at lave forhastede løsninger, og derfor skal vi eksempelvis også drøfte, hvad vi gør i undervisningssammenhæng,” siger hun til TV2.
Striksere i New York
Lignende tiltag er set i New York, men her er der blevet gået mere til makronerne. New Yorks skoledistrikt har nemlig helt forbudt ChatGPT for alle elever og lærere på skolernes grund. ChatGPT kan altså slet ikke tilgås på skolernes netværk.
Blokering sker grundet "negative indvirkninger på elevernes læring og bekymringer vedrørende sikkerheden og nøjagtigheden af indholdet," meddeler New York City Education Department.
Der hersker altså frygt for, at eleverne vil bruge programmet til opgaver og ikke få noget ud af undervisningen. Dertil hersker der frygt for, hvorvidt det, programmet skriver, er korrekt.
"På grund af bekymringer om negative indvirkninger på elevernes læring og bekymringer vedrørende sikkerheden og nøjagtigheden af indhold, er adgangen til ChatGPT begrænset på New York City Public Schools' netværk og enheder," sagde talsmand for uddannelsesafdelingen, Jenna Lyle ifølge mediet Chalkbeat og fortsætter:
"Selvom værktøjet muligvis kan give hurtige og nemme svar på spørgsmål, opbygger det ikke kritisk tænkning og problemløsningsevner, som er afgørende for akademisk og livslang succes."
Det er muligt for skolerne i New York at anmode om adgang til AI-chatten, men kun hvis det handler om at studere eller undervise teknologien bag robotten.