Retten i Virginia har sikret Google retten til, at selskabet må fortsætte sin praksis for salg af reklamer, de såkaldte sponsorerede links, selvom det pågældende ord er registrerert som beskyttet varemærke. Det skriver Financial Times.
Sagen mod Google var anlagt af bilforsikringsselskabet Geico, der har gjort krav på, at Googles reklamesalg forvirrer forbrugerne og udvander selskabets beskyttede varemærke.
Ved hjælp af Googles såkaldte Adwords-system kan konkurrerende forsikringsselskaber byde på retten til at være repræsenteret højest på listen af sponsorerede links.
De dukker op i højre side på Googles søgeside, side om side med brugerens søgeresultat af søgningen på "Geico".
En tabt retssag kunne være blevet en bekostelig affære for Google. Mulighederne for at udnytte Adwords-systemet ville være væsentligt indskrænket, og Adwords netop er pengemaskinen bag Googles indtægter.
95 procent af omsætningen kommer fra reklamer, der bliver aktiveret af brugernes søgninger på specifikke ord. Flere retssager er imidlertid på vej.
I flere lande uden for USA og Canada er Google blevet tvunget til at gribe tingene anderledes an. Louis Vuitton har i Frankrig vundet en lignende sag, og endnu en sag om krænkelse af en varemærkebeskyttelse er anlagt i Tyskland. Flere sager er også undervejs i USA.
Derfor har Google givet annoncører i lande uden for USA og Canada mulighed for at blokere for, at konkurrerende virksomheders reklamer dukker op, når der bliver søgt på et beskyttet varemærke. Men det sker ikke automatisk. Indehaveren af varemærket skal selv aktivere blokeringen.