Microsoft Business Solutions er måske nok et flagskib i Microsoft-koncernens satsning på at blive en global spiller på ERP-markedet, men det er ikke via det danske ERP-salgsselskab, at selskabet skovler penge ind.
Faktisk blev driftsresultatet i Microsoft Business Solutions Danmark Aps, som svarer til det tidligere Navision-salgsselskab, mere end halveret i forhold til året før.
Det viser det seneste regnskab for perioden 2003/04, som i øvrigt bliver selskabets sidste selvstændige afrapportering. Fra næste regnskab vil tallene for Microsoft Business Solutions Danmark Aps indgå i Microsofts koncernregnskab.
Omsætningen faldt med 1,7 procent til 345 millioner kroner, men bundlinjen blev stærkt forværret. Samlet landede resultatet på 24,4 millioner kroner mod næsten 57 millioner kroner året før, hvilket dog karakteriseres som "acceptabelt".
Men overskudsgraden blev kun på 8,5 procent, hvor gennemsnittet for de seneste fire år har været tæt på 25 procent.
En meget stor del af forklaringen på den skrumpende bundlinje skal dog ifølge økonomidirektør Mikael Frederiksen findes i, at selskabet principielt ophørte med at eksistere som et selvstændigt selskab umiddelbart efter regnskabsaflæggelsen i juni.
Microsoft Business Solutions Danmark Aps | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/2004 | 2002/2003 |
Omsætning | 345 | 350 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 29,2 | 78,6 |
Resultat før skat | 34,8 | 81,5 |
Resultat | 24,4 | 56,8 |
Egenkapital | 135 | 110,6 |
Antal ansatte | 91 | 111 |
Sammenlagte funktioner - færre folk
Der er samtidig blevet omkring 20 færre ansatte i det tidligere Navision-salgsselskab end året før, men Mikael Frederiksen vil ikke tale om en decideret fyringsrunde.
- Der har været nogle tilpasninger især i administrationen, hvor vi har kunnet eliminere nogle dobbeltfunktioner i og med, at vi er flyttet sammen med Microsoft. Vi kan blandt andet trække på servicecentret i Dublin. Men på salgs- og marketingssiden er der ikke sket nogen reduktioner, forklarer økonomidirektøren.
Forventningerne til indeværende regnskabsår, som nu er godt halvt afsluttet, er en fortsat behersket udvikling, hvor der dog skal sættes fyr under markedsføringsindsatsen.
- Vi forventer at omsætte flere produkter, men vi vil til gengæld tabe noget omsætning på konsulentsiden. I Microsoft har man en filosofi om, at man overlader det meste af konsulentarbejdet til partnerne, siger Mikael Frederiksen.