Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Det er aldrig gået så stærkt med den digitale transformation, som da pandemien brød ud.
For at følge med i de skiftende tider og tendenser er det altafgørende for virksomheder at opruste med digitale strategier.
Overgangen til cloud og modernisering af infrastruktur og applikationer ved hjælp af cloud-, data-, AI- og analysetjenester er kritiske trin i den digitale transformation.
Andelen af virksomheder, der er blevet afhængige af disse digitale teknologier, er steget markant, fordi remote arbejde og online forbrug er blevet en så stor del af vores arbejdsgang.
Rigtig mange danske virksomheder har allerede taget digitalisering til sig. I dag bruger størstedelen af borgere og organisationer i Danmark digitale kanaler til at kommunikere med hinanden.
Den danske stat har ligeledes fokus på initiativer, der skal styrke den fælles danske velfærd, fremskynde den grønne omstilling og øge vækst, talent og eksport gennem digitalisering.
Men selvom vi har været vidne til en omfattende digitalisering af danske virksomheder - det gælder desuden også for et utal af andre internationale aktører - så byder den digitale transformation også på mange udfordringer.
For eksempel er mange virksomhedsafdelinger ikke tilstrækkelig synkroniseret med hinanden, og det gør det svært for disse virksomheder at opnå deres fælles mål. I
følge en ny global undersøgelse, foretaget af Harvard Business Review Analytic i samarbejde med Tech Mahindra, har næsten halvdelen (48 procent) af virksomhedsledere verden over sat sig et mål om at implementere dataanalyse i forretningen, men kun 36 procent er rent faktisk lykkedes.
63 procent af de adspurgte svarer, at en forbedring af produktiviteten og effektiviteten af driften er et af de vigtigste mål for deres digitale transformation, men kun 54 procent har opnået positive resultater indtil nu.
Desuden svarer 41 procent af virksomhedsledere, at konkurrerende prioriteter i virksomheden er en udfordring for deres digitale transformation.
Samtidig mener 37 procent, at den største udfordring er at integrere eksisterende og ny teknologi, mens 34 procent har problemer med at få medarbejderne med ombord i digitaliseringsprocessen.
Det er ekstremt vigtigt for virksomheder og organisationer at overvinde de blokeringer, der forhindrer dem i at nå deres mål og opnå det fulde potentiale i den digitale transformation.
At løse problemerne og planlægge mod succes
For at få succes med den digitale transformation er virksomheder nødt til at placere digitalisering i hjertet af forretningen.
Det kræver, at ledelsesteamet, herunder direktøren, administrationen, it-chefen, HR og alle beslutningstagere, forstår, at den digitale transformation er et langsigtet projekt, der ikke må stå i skyggen af andre prioriteter.
Hvis den digitale transformation ligger blandt dine Top 20-mål for din virksomhed, er du allerede dømt til at fejle på forhånd.
Den skal som minimum være blandt dine top tre fokusområder og ikke kun i de næste seks måneder, men sandsynligvis de næste tre til fem år.
For at få hele organisationen med på transformationen bør virksomhedsledere oprette et forandringsledelse-team, der skal drive transformationen.
Et dedikeret team, der skal hjælpe med alt fra at integrere transformationen internt i forretningen til at oplære medarbejderne i de nødvendige kompetencer, som digitalisering kræver.
For at holde den digitale transformation på rette spor, skal virksomhedsledere desuden være opmærksomme på, hvad teknologien bruges til.
Derfor skal virksomhedsledere udvikle en strategi på forhånd, der skal fungere som rettesnor for transformationen.
Hvis man ikke gør det, risikerer indsatsen at blive ufokuseret og spild af både tid og penge.
Ved at følge disse trin bliver det nemmere at overkomme de driftsmæssige bump på vejen, og du øger samtidig chancen for at få succes med den digitale transformation.
Men det kræver at den digitale transformation sættes forrest i alt, hvad du gør.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.