Amazon i kæmpe rum-fremstød: 83 raketter skal sende tusindvis af internet-satellitter i kredsløb

Amazon sætter ekstra skub i opsendelserne af sine internet-satellitter, som skal tage kampen op med Elon Musks Space X-satellitter.

Artikel top billede

(Foto: Project Kuiper/Amazon)

Amazon vil inden for de kommende år opsende flere tusinder internet-satellitter i et stort fremstød mod internet fra rummet.

Amazon har netop købt plads på 83 raket-opsendelser fra jorden over de kommende fem år til selskabets Project Kuiper.

Det sigter efter at dække store dele af jordklodens overflade med internet-forbindelser via flere tusinder små internet-satellitter, der skal spredes ud i kredsløb om kloden.

Det er samme ide, som Elon Musk er godt i gang med sit Starlink-projekt, der på samme måde sigter efter at sikre internet fra rummet via mange små internet-satellitter.

Starlink er allerede i drift i mindre målestok.

Amazon meddeler, at der er tale om det største indkøb af raket-opsendelser nogensinde af et privat selskab.

De 83 opsendelser sikrer “kapacitet til opsendelse af størstedelen af selskabets [Project Kuiper, red] konstellation af 3.236 satellitter,” meddeler Amazon.

De 83 opsendelser vil finde sted med tre forskellige raket-typer, nemlig den europæiske Ariane 6, New Glenn (som er Amazon-selskabet Blue Origins egen raket) samt den amerikanske Vulcan Centaur.

Senere i år vil Project Kuiper gennemføre to såkaldte prototype-missioner.

Elon Musks Starlink og Jeff Bezos Project Kuiper er iøvrigt næsten naboer, idet begge rum-projekter har til huse i Redmond, hvor også Microsoft har hovedkvarter.

Project Kuiper har for tiden mere end 320 ledige stillinger, fremgår det af selskabets job-side, som du finder her.

Du kan læse mere om opsendelser i denne meddelelse fra Amazon.

Læses lige nu

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S