Fastfood-bestillings-sitet Just-Eat.dk er ved at komme sig over de første års indkøringsvanskeligheder og har nu overskud og eksportambitioner, som i første omgang har ledt til en etablering af konceptet i Island.
- Vi har haft en vækst på 10 procent om måneden i de seneste 20 måneder, siger administrerende direktør Jesper Buch.
Han vurderer, at selskabet i 2004 kan lande et overskud på 1,5 millioner kroner ud af et salg på mellem fem og seks millioner kroner.
Tabt en halv million om året
I de to seneste regnskabsår har selskabet sat omkring en halv million kroner til om året.
Portalen tjener sine penge på abonnementer fra de tilknyttede restauranter, som også betaler en procentdel af den omsætning, der skabes i restauranten via portalen.
I øjeblikket kører et salg på seks millioner kroner om måneden via Just-Eat.dk til danske fast-food restauranter.
- Vi sidder nok på fire til fem procent af fast-food markedet i Danmark, vurderer Jesper Buch.
Han fortæller, at fundamentale investeringer nu er gjort, og volumen er nu nået et niveau, hvor der er dækning for de faste omkostninger. De variable omkostninger er meget små, så derfor ser Jesper Buch meget frem til de kommende år.
- Fra nu af slår salget næsten helt igennem på bundlinien, siger han.
Vil ansætte flere
Han overvejer dog at ansætte et par flere medarbejdere, for at styrke sin service over for de eksisterende kunder.
Om planerne for den øvrige europæiske udvidelse er han fåmælt, men peger umiddelbart på de øvrige skandinaviske lande som første stop. Målet er at få konceptet ud i hele EU inden for tre år og på sigt endnu videre.
- Vi sælger konceptet på franchisebasis i de mindre EU-lande og tager os selv af de større markeder, siger Jesper Buch.
Just-Eat.dk er ikke ligefrem plaget af konkurrence på markedet herhjemme, hvor kun et par lokale spillere forsøger sig. Jesper Buch vurderer, at han sidder på 98 procent af markedet i Danmark.