Computerworld mener: ”Synet på tech-giganterne er mere kritisk, og det er ikke længere et spørgsmål, om tech-industrien skal reguleres, men hvordan den skal reguleres.”
Sådan lyder en af formuleringerne i ”Strategi for Danmarks teknologiske diplomati 2021-2023”. Og det er svært at være uenig.
Hvor etableringen af verdens første teknologiambassadør i 2017 var præget af et ønske om dialog og forståelse, har erfaringerne og udviklingen nu udkrystalliseret sig i en mere kritisk og regel-orienteret politik.
Også det er svært at være uenig i. Især fordi de politiske skåltaler om teknologidrevet vækst i 2017 blev holdt i skyggen af kampen mod Uber - et tech-drevet firma, der i årevis havde gjort det til sit adelsmærke at gå til grænsen af reguleringen.
Danmark viser hvordan det kan gå galt
Men ønsket om at få de globale teknologifirmaer under demokratisk kontrol er ikke let at indfri – og de sidste par måneder i dansk politik har vist, hvordan det hurtigt kan gå galt.
Demokratisk politisk kontrol betyder også, at specialinteresser, kortsigtede løsninger, drevne lobbyister og teknologisk ubefarne politikere alle prøver at tilkæmpe sig roret.
Når det går pænt for sig, sker samtalerne i organiseret form.
Seneste eksempel er Dansk Erhvervs netop nedsatte såkaldte Tigerråd, som skal sikre, at digitalisering kommer højt på dagsordenen i Folketinget, i regioner og i kommuner.
Her sidder repræsentanter for it-firmaer, organisationer, politikere og erhvervsbosser. Før det har vi haft Siri-kommissionen, DJØFs TechDK Kommission og Disruptionrådet.
Der sidder altså kloge folk og udtænker langsigtede planer for Danmark.
Kortsigtede løsninger giver penge til musikere
Og så er der de kortsigtede resultater af kampen om politisk kontrol over teknologien.
Her har musikindustrien senest fået overbevist kulturministeren og en række støttepartier om, at købere af harddiske og telefoner skal opkræves en afgift, som bliver sendt videre til musikerne.
Sammenhængen står ikke helt klart.
Men ekstra-skatten skal kompensere musikerne for det faldende CD-salg som følge af den privatkopiering, som de fleste er enige om ikke længere finder sted i samme omfang.
Samme kulturminister er for tiden under beskydning fra store danske medier, som smart prøver at udnytte det aktuelle kritiske politiske fokus på tech-giganterne til at kræve en del af annonce-kagen fra Facebook og Google.
Måske lykkes det. Eller måske kan alene truslen om politisk indblanding få firmaerne til at indgå en aftale.
I begge tilfælde fortjener lobbyisterne og erhvervsorganisationerne ros.
De har gjort deres arbejde godt og beskyttet deres medlemmer mod ureguleret forandring.
Men det er ikke en regulering af tech-industrien. Den har vi stadig til gode.