Danske banker sætter gang i undersøgelse af systemer efter it-skandale

I årevis har Danske Bank opkrævet forkert gæld fra en række kunder i banken. Det får nu de øvrige danske banker til at gennemgå deres it-systemer for lignende fejl.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

En alvorlig it-fejl hos Danske Bank betyder, at banken i 28 år har opkrævet for meget gæld fra sine kunder.

Det får nu de øvrige danske banker til at gennemgå deres it-systemer for at sikre, at lignende fejl ikke kan ske hos dem også.

Det skriver Børsen efter en rundspørge blandt de danske banker.

Læs mere her: Danske Bank kendte til systemfejl i inkassoafdeling siden 1992

Hos Nordens største bank, Nordea, har undersøgelsen ikke umiddelbart ført til at man har fundet nogen fejl.

Alligevel vil banken ikke afvise, at der kan være sket lignende fejl, som den der i årevis har været hos Danske Bank.

“Der vil naturligvis kunne ske menneskelige fejl i sagshåndteringen af enkeltsager, men vi har ikke haft systematiske fejl i vores gældsinddrivelse,” skriver Nordeas kommunikationsafdeling til avisen.

Ledelsen i Danske Bank blev allerede advaret om problemerne i 1992, viser dokumenter ifølge Berlingske og TV2. Bankens ledelse afviser dog at have kendt til it-problemerne.

Læs også: Kæmpe it-koks hos Danske Bank - har regnet gæld forkert i årevis: Nu skal 100.000 kunder undersøges for overbetaling til banken

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Kingston Technology

    Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

    Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S