En alvorlig it-fejl hos Danske Bank betyder, at banken i 28 år har opkrævet for meget gæld fra sine kunder.
Det får nu de øvrige danske banker til at gennemgå deres it-systemer for at sikre, at lignende fejl ikke kan ske hos dem også.
Det skriver Børsen efter en rundspørge blandt de danske banker.
Læs mere her: Danske Bank kendte til systemfejl i inkassoafdeling siden 1992
Hos Nordens største bank, Nordea, har undersøgelsen ikke umiddelbart ført til at man har fundet nogen fejl.
Alligevel vil banken ikke afvise, at der kan være sket lignende fejl, som den der i årevis har været hos Danske Bank.
“Der vil naturligvis kunne ske menneskelige fejl i sagshåndteringen af enkeltsager, men vi har ikke haft systematiske fejl i vores gældsinddrivelse,” skriver Nordeas kommunikationsafdeling til avisen.
Ledelsen i Danske Bank blev allerede advaret om problemerne i 1992, viser dokumenter ifølge Berlingske og TV2. Bankens ledelse afviser dog at have kendt til it-problemerne.