Mens den amerikanske e-handelsgigant begynder sit indtog i Skandinavien, har den danske online- og detailhandel fået syretestet sine systemer under corona-krisen.
Det lyder vurderingerne fra en stribe aktører i den danske nethandel, somFinans har indhentet.
Mens de etablerede forretninger i de store amerikanske, britiske og tyske markeder ikke har været helt forberedte på Amazons indtog, har man i Danmark haft tid til at hærde sig.
Selv de virksomheder, som har været fodslæbende i forhold til e-handel er nu hoppet på vognen.
”E-handel i Danmark har fået et ordentligt boost her. Og coronakrisen fik de detailvirksomheder, som tøvede eller var i tvivl, til at hoppe med på e-handel. Det har mindet alle om, at det er noget, som man skal tage seriøst,” fortæller Jan Damsgaard, professor i digitalisering på Copenhagen Business School.
Disse meldinger kommer efter, at Amazon denne måned har indledt sit skandinaviske offensiv ved at etablere sin netbutik i Sverige.
Ovenpå Amazons svenske debut, har der lydt dystre forudsigelser fra blandt andet den svenske professor Johan Anselmsson i marketing ved universitet i Lund.
Læs også: Amazon klar til at angribe Norden: Kan stjæle 50 procent af e-handelsmarkedet
Han vurderer overfor svenske Finwire, at Amazon kan stjæle op mod 50 procent af den svenske e-handel, hjulpet godt af, at også Amazon nyder godt af, de ændrede købemønstre, som corona-krisen har forårsaget.
"I forbindelse med store kriser og strukturelle ændringer af samfundet, er det muligt at ændre vaner, der ellers har været dybt rodfæstede hos folk. Lige nu stiger andelen af e-handel kraftigt, hvilket er en anden faktor, der kan gavne Amazon," forklarer han.
Brancheorganisationen Dansk Industri kom for nylig med syv anbefalinger til danske virksomheder, der overvejer at gøre brug af Amazons markedsplads.
Læs dem her: Amazon på vej til Norden: Her er syv gode råd til danske virksomheder, der vil sælge via Amazon