Den amerikanske e-handelsgigant Amazon kan stjæle 50 procent af det svenske e-handelsmarked.
Det vurderer Johan Anselmsson, der er professor i marketing ved universitet i Lund ifølge det svenske nyhedsbureau Finwire.
Ifølge professoren vil Amazon ramme bredt i e-handelsbranchen, og hvis man ønsker at få indblik i, hvilke industrier der bliver ramt hårdest, så anbefaler han, at man tager et kig på, hvilke produkter der allerede i dag sælger bedst på Amazon.
Her finder man ifølge Johan Anselmsson blandt andet boligindretning, køkkenudstyr, mode, værktøj, elektronik og bøger.
Læs også: Amazon gør klar til storstilet svensk lancering: På vej med 'komplet detail-tilbud' i Sverige
Ideel timing
Amazon annoncerede for få uger siden, at selskabet i løbet af efteråret planlægger at gå i luften med en svensk side, Amazon.se.
Og som Computerworld for nylig kunne afsløre omfatter Amazons planer ikke kun Sverige. I et jobopslag skriver selskabet, at den kommende nordiske chef også for ansvaret for ekspandere i Danmark, Norge og Finland.
Læs også: Jobopslag afslører: Amazon har planer om dansk ekspansion
Indtoget på det nordiske marked er noget nær ideelt timet for Amazon, vurderer Johan Anselmsson.
"I forbindelse med store kriser og strukturelle ændringer af samfundet, er det muligt at ændre vaner, der ellers har været dybt rodfæstede hos folk. Lige nu stiger andelen af e-handel kraftigt, hvilket er en anden faktor, der kan gavne Amazon," siger Johan Anselmsson.
Men hvor de mere etablerede e-handelsspillere kan få det svært, vurderer han dog, at de mindre spillere kan nyde godt af at få adgang til Amazons markedsplads, hvor de vil kunne nå ud til et større publikum.
Brancheorganisationen Dansk Industri kom for nylig med syv anbefalinger til danske virksomheder, der overvejer at gøre brug af Amazons markedsplads.
Dem kan du læse mere om her:
Læs også: Amazon på vej til Norden: Her er syv gode råd til danske virksomheder, der vil sælge via Amazon