Folketinget har netop vedtaget en ny lov, der skal sikre danske virksomheders rettigheder på digitale platforme.
Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
En analyse, foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, viser, at hver fjerde virksomhed har oplevet, at den digitale platform har ændret handelsbetingelserne uden varsel og uden begrundelse.
Det er netop det scenarie, som myndigheder nu kan hjælpe de danske virksomheder med via den nye lov.
”De digitale platforme åbner mange nye markeder og muligheder for danske virksomheder, men i nogle tilfælde bliver mindre, danske virksomheder klemt i samarbejdet. Nogle danske erhvervsdrivende oplever for eksempel at blive smidt af platformen uden begrundelse," lyder det fra erhvervsminister Simon Kollerup (S) ifølge meddelelsen, der fortsætter:
"Det kan have stor betydning for den enkelte, om de har en platform til at sælge til en million brugere eller ej. Derfor er jeg glad for, at vi sammen med Folketinget i dag har besluttet at gøre det muligt at gribe ind over for den slags, når det er nødvendigt."
Fra 1. juli 2020 får Konkurrence- og forbrugerstyrelsen blandt andet mulighed for at indhente oplysninger om platformenes algoritmer, udarbejde sektorundersøgelser og give påbud til digitale platforme, frem går.
Læs lovforslaget her.