1 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Torsdag slog Computerworld, Dansk Erhverv og Reach Media dørene op for den nye konference Digital Vækst 2020.
Med en blanding af keynotes, live scene-interviews og workshops, såkaldte Deep Dives, fik de over 250 deltagere bud på og indsigt i hvordan forretningsmodeller, organisation og ledelse påvirkes af den digitale omstilling.
Konferencen fandt sted i de traditionsrige lokaler i Børsen-bygningen i København.
2 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Stifter og CEO Kim Fournais fra Saxo Bank indledte dagen med at fortælle om den innovative banks historie fra teknologipioner til international succes.
Kim Fournais fortalte blandt andet om, at Saxo Banks succes hænger sammen med bankens evne til at gribe mulighederne i teknologier som cloud og API'er.
Du kan læse mere om den rejse her: Indisk stjerne-CIO skal flytte hele Saxo Banks infrastruktur i skyen på under fem år: "Vi skal være ’the Amazon of finance'"
3 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Vært på konferencen var Computerworlds chefredaktør Lars Jacobsen, som undervejs live-interviewede de gæstende digitale forretningsudviklere, direktører og CIO'er.
4 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
I løbet af dagen blev deltagerne sat over for tre dilemmaer, der hver især atte fokus på en udfordring inden for henholdsvis digitale forretningsmodeller, organisationens gearing til digital succes samt det svære teknologi- og leverandørvalg.
Christian Agger, der indtil for kort tid siden var head of Digital & Business Transformation hos Satair, var en del af første dilemma.
Han benyttede lejligheden til at fortælle om de store muligheder, der ligger i at anvende - og bygge - markedspladser for sine produkter. Med inspiration fra kinesiske Alibaba.
Den historie kan du høre mere om her: Tech fra Toppen: Satair og Christian Agger bygger en global markedsplads med inspiration fra kinesiske Alibaba
5 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Simon Rytmand, Head of Development hos Hovmand A/S, fortalte også om de digitale forretningsmodeller.
Hovmand A/S beskæftiger cirka 50 ansatte, der producerer løfteudstyr. På scenen fortalte Simon Rytmand om, hvordan virksomheden har styrket sin strategiske position ved at investere i AR-løsninger, der visualiserer virksomhedens produkter direkte på kundens gulv.
Løsningen bliver indtil videre brugt af Hovmands sælgere, men det er målet, at kunderne selv vil kunne anvende teknologien - og på den måde blandt andet springe mellemmanden over.
6 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Hver oplægsholder til dagens dilemma-diskussioner havde medbragt at spørgsmål til publikum, som kunne besvares via deltagernes telefoner.
Simon Rytmand spurgte deltagerne, om de fulgte en digital forretningsmodel med fokus på vækst - og Christian Agger ville høre, om de løbende løbende diskuterede, hvordan nye teknologier og forretningsmodeller påvirkede deres virksomhedsstrategi.
7 / 14
I løbet af dagen havde konferencens deltagere mulighed for at forlade hovedsporet og deltage i en række såkaldte Deep Dives.
I hvert Deep Dive gav en ekspert en indledning på 10-15 minutter, hvorefter deltagerne havde mulighed for at stille spørgsmål og dele deres egne erfaringer.
De populære Deep Dives blev hurtigt udsolgt.
8 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Dilemma nummer to handlede om organisationens rolle i den digitale transformation.
Herfortalte Michael Judén, Head of Digital Strategy hos Ørsted, om den store energi-gigants omstilling og fokus på medarbejdere.
9 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Michael Judén blev suppleret på scenen af Jens Broch, CEO for Sunset Boulevard.
Han slog et slag for at stille sig selv spørgsmålet "hvorfor?," inden man kaster sig ud i digitale projekter.
Sunset Boulevard er ikke bange for at prøve nye ting, understregede Jens Broch, men der skal argumenteres for den forskel, som det nye gør.
Jens Broch løftede desuden lidt på låget for virksomhedens digitale strategi og fortalte, at han kiggede efter folk med erfaring inden for abonnementsløsninger.
10 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Dorte Martinsen, CEO for BM Silo var det tredje medlem af panelet om organisation.
Dorte Martinsen delte sin inspirerende historie om, hvordan BM Silo, som producerer metalsiloer til hele verden, er blevet næsten fuldt automatiseret - ikke ved hjælp af konsulenter, men ved at efteruddanne og give ansvar til virksomhedens ofte ufaglærte medarbejdere.
11 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Organisation, innovation, cloud, sikkerhed og ledelse var omdrejningspunktet for mange af dagens diskussioner.
Men få transformationer sker uden hjælp udefra.
Derfor handlede dagens sidste dilemma om det svære teknologi- og leverandørvalg.
Deltagerne havde derfor fornøjelsen af at høre erfaringer fra Stig Lundbech, direktør, Koncern IT, Københavns Kommune, Mads Madsbjerg, Senior Vice President & Group CIO, FLSmidth og Martin Garbrecht Damm, koncern it-chef, Løgismose Meyers.
12 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
De tre erfarne CIO'er opfordrede købere af teknologi og services til også at fokusere på den værdi, der kommer efter leverancen.
Martin Garbrecht Damm fra Løgismose Meyers fortalte blandt andet om, at han forestillede sig, at der blev bygget et hus, som man selv havde lyst til at bo i - mens Mads Madsbjerg fra FLSmidth satte fokus på, at valg i højere grad skulle tages med hjernen end det begejstrede og imponerede hjerte.
13 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen / Rune Fogh Sørensen)
Dagens sidste taler var Jakob Riis, CEO for globale Falck.
Jakob Riis delte ærligt Falcks erfaringer med for høj kompleksitet i it-løsningerne - men også koncernens gode erfaringer med at skabe digitale sundhedsløsninger i blandt andet Columbia.
Jacob Riis kom i den forbindelse med en opsang til teknologi-leverandører som er mere fokuseret på leverancer end den efterfølgende værdi for kunden.
14 / 14
(Foto: Rune Fogh Sørensen)
Computerworld arrangerer hvert år knapt 70 konferencer og seminarer.
Du kan se hele listen af vores planlagte konferencer i 2020 her