Høje priser og manglen på simple standardløsninger hindrer brugen af e-læring i danske virksomheder, mener Dansk Handel & Service.
Udmeldingerne kommer efter nye tal fra Danmarks Statistik, der viser, at e-læring er langt mere udbredt i store virksomheder end i små og mellemstore virksomheder.
- Den helt store barriere er, at e-læring i Danmark opfattes og udbydes, så det for ni ud af 10 virksomheder er økonomisk umuligt at få adgang til, siger konsulent Gorm Johansen fra Dansk Handel & Service.
Fokus på store firmaer
Problemet er ifølge ham, at producenterne satser på løsninger, der skal tilrettes den enkelte virksomhed.
Det sker i stedet for at udarbejde billige brancheløsninger, som eksempelvis en mindre virksomhed kunne bruge til at oplære medarbejderne i salg og service.
Dansk Handel & Service repræsenterer omkring 6.000 danske virksomheder, og Gorm Johansen mener, at mange af dem meget gerne vil i gang med e-læring, men lider under danske producenters fokus på de allerstørste virksomheder.
- Vi efterspørger, at de 20 til 30 udbydere af e-læring snart løfter blikket ud over top 100 og begynder at udvikle til den kæmpestore mængde af små og mellemstore virksomheder, der findes i Danmark, siger han.
En af de danske producenter af software til e-læring er IMS Learning, som blandt andet har leveret store e-lærings-løsninger til Lundbeck og TDC.
Det københavnske firma satsede indtil sidste år på de 50 største virksomheder i Danmark, men har nu sænket prisen på produkterne, så fokus ligger på de 500 største virksomheder.
Dyr begyndelse
Det kan dog stadigt koste fra 50.000 kroner og opefter at komme i gang, og administrerende direktør Søren Sander giver Gorm Johansen ret i, at der ikke er mange løsninger til mindre virksomheder.
Som en af årsagerne peger han på, at det stadigt koster at udvikle indhold, selv om den teknologiske side af e-læring er blevet meget billigere.
- Jeg kan godt nikke anerkendende til hans anklage, men jeg tror, det er en naturlig udvikling, at man starter med de virksomheder, som er klar til at betale for at være blandt de første, siger Søren Sander.
Søren Sander fortæller samtidig, at han ikke oplever en efterspørgsel efter billige standardiserede brancheløsninger.
- Vi ville bringe et produkt på markedet i morgen, hvis der stod en helt række af små virksomheder parat til at købe det. Men vi føler, at efterspørgslen kommer fra det øverste lag, fortæller han.
Myter om e-læring
Manglen på billige produkter afvises dog af Dansk Industris it-fællesskab, ITEK, som en myte, og direktør Tom Togsverd mener, at virksomhederne i dag har masser af muligheder.
- Der findes meget simple platforme, og hvis du bruger dine egne medarbejdere til at instruere, behøver det ikke koste alverden. Jeg kan se en underskov af firmaer, som er i stand til at gøre det her for meget rimelige priser. Det er lidt en myte, at e-læring er meget dyrt, siger han.
Det er ikke, hvad Dansk Handel & Service oplever, og for at sætte fokus på behovet for billige produkter arbejder brancheorganisationen nu på en ny portal, som skal give et overblik over markedet.
Det største problem er nemlig, at medlemsvirksomhederne slet ikke ved, hvor de skal henvende sig, når de vil købe e-læring. En medlemsundersøgelse viser, at 83 procent af virksomhederne ikke kender en eneste virksomhed, som udbyder e-læring.
- Min indledende tanke med den portal er få at formidlet kontakt mellem udbydere og efterspørgere for at få skubbet de virksomheder frem, der tilbyder enkeltstående e-læringsprodukter, siger Gorm Johansen.
Kunder kan gå sammen
Portalen hilses velkommen af IMS Learning, hvis den vel og mærke bliver mere end en simpel sammenligning af produkter baseret på priser.
E-læringsudvikleren ser nemlig store muligheder i en portal, der kunne bringe virksomheder inden for samme område sammen om at få udviklet e-læring.
- Jeg synes, det lyder som alle tiders ide. Det ville være interessant, hvis vi kunne arrangere noget, hvor vi mødtes og diskuterede, hvilke produkter, der mangler. De får, hvad de vil have, og vi får bevis for, at der er et marked, siger Søren Sander.
Ifølge ham kunne en løsning være, at for eksempel 10 mindre virksomheder i finans- eller medicinalsektoren gik sammen og udviklede en standardløsning, som de enkelte virksomheder bagefter kunne tilpasse.
De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at en ud af fem danske virksomheder benytter e-læring. Tallene viser dog, at det oftest drejer sig om e-læring i pc-kørekort og it-færdigheder.
Videnskabsminister Helge Sander (V) afsatte i maj 10 millioner kroner til 13 konkrete projekter inden for e-læring i blandt andet mindre virksomheder. Ministeren lover til efteråret at være klar med flere initiativer i forhold til den målgruppe.