Problemer med it-systemerne hos det engelske flyselskab British Airways har resulteret i lange køer, massive forsinkelser og flere flyaflysninger onsdag midt i ferietrafikken.
Flere tusinde passagerer i Storbritanniens lufthavne er ramt af it-nedbruddet, som British Airways selv omtaler som 'systems issues.'
It-nedbruddet har særligt ramt de tre London-lufthavne Gatwick, London City samt Europas største lufthavn, Heathrow, hvor det har været umuligt for flere passagerer at checke in, ligesom flere fly ikke har været i stand til at lette.
Det betyder, at flere passager har siddet fanget i fly i flere timer uden at kunne lette.
Det skriver Reuters.
British Airways har flere gange været ramt af it-nedbrud
Onsdagens problemer er tilsyneladende ikke en sjældenhed hos British Airways.
For et års tid siden måtte selskabet aflyse flere afgange fra Heathrow på grund af problemer med en underleverandørs it-system.
Og tilbage i maj 2017 strandede 75.000 British Airways-passagerer som følge af et kæmpe strømnedbrud.
British Airways har ikke ønsket at oplyse til Reuters, hvor stort et antal kunder, der er ramt, men ifølge Heathrow-lufthavnens hjemmeside er halvdelen af British Airways-afgangene mellem klokken 9.30 og frem til fra lufthavnens terminal fem aflyste eller forsinkede.
British Airways oplyser, at selskabet er overgået til et manuelt backup-system, og flyselskabet tilbyder alle kunder muligheden for at ombooke deres fly til en anden dag.
Derudover har British Airways-topchefen, Alex Cruz, gjort det klart, at flyselskabet nu vil tage skridt, der skal sikre, at der aldrig igen vil ske fejl i selskabets it-systemer.
I begyndelsen af juli fik British Airways desuden en bøde på omkring 1,5 milliarder kroner for at overtræde GDPR.
Det kan du læse mere om her: Britisk flyselskab får milliardstor GDPR-bøde for at miste personoplysninger på 500.000 kunder