Cybercity er i samarbejde med de danske elselskaber klar til at sætte turbo på internethastigheden i takt med, at elselskaberne graver fiberledninger i jorden.
Samtidig er selskabet klar til at udnytte den store datakapacitet i fiberforbindelserne til at sælge telefoni og i fremtiden måske tv og video-on-demand.
Det er elselskabernes milliardsatsning på at levere dataforbindelser til de danske hjem, der giver Cybercity muligheden for at undgå TDC og udvikle nye tjenester, når der i stor stil skal leveres superbredbånd til kunderne.
Store aftaler under opsejling
I første omgang tilbyder Cybercity bredbånd med en hastighed på 10 megabit per sekund til 2.000 af Nesas elkunder i Nordsjælland, men lignende aftaler er under opsejling med andre elselskaber.
- Alle de største elselskaber herhjemme har større projekter undervejs, og selvfølgelig har vi dialog med flere af de elselskaber, siger Jesper Hansen, teknisk direktør hos Cybercity.
Det er muligt for Cybercity at levere superbredbånd til Nesas kunder, fordi elselskabet har valgt en helt åben model, hvor det kun leverer fiberforbindelsen og lader andre om at levere tjenester som internet, telefoni og video.
- Vi hilser den åbne model velkommen, fordi det appellerer til øget konkurrence. Det sætter større pres på tjenesteudviklingen og giver større pres på priserne. Jeg får adgang til kunder på en helt anden måde, end jeg kan med det rå kobber, siger Jesper Hansen.
Gennem Nesa får Cybercity mulighed for at tilbyde kunderne hastigheder på helt op til 10 megabit i sekunder for 295 kroner om måneden.
Det ændrer dog ikke på, at selskabets hovedforretning også de næste tre til fire år skal komme fra ADSL-markedet, hvor selskabet nærmer sig 70.000 kunder.
Bredbåndstelefoni og tv
Cybercity lancerer i næste måned sit bud på bredbåndstelefoni, hvor selskabets ADSL-kunder for ned til 129 kroner om måneden kan ringe ubegrænset til andre fastnetkunder. Et lignende produkt vil senere blive tilbudt elkunderne.
Samtidig har Cybercity kig på helt andre tjenester som eksempelvis tv og video-on-demand.
- Vi har undersøgt, hvad der er af mulige platforme, formater og samarbejdspartnere. Der er ikke noget problem i at lave de tjenester, men timingen og det rigtige indhold skal være på plads for at konkurrere med de eksisterende kabel-tv-tjenester, siger Jesper Hansen.
Han peger specielt på, at Danmark i dag har et af Europas bedst udbyggede kabel-tv-netværk, hvilket gør konkurrence sværere end i udlandet.
Omvendt kan Cybercity blive presset af konkurrencen fra blandt andet Dansk Bredbånd, der til elkunderne hos Nesa tilbyder samme båndbredde og hastighed som Cybercity, men derudover også kan levere video-on-demand.
Cybercity fik sidste år et underskud på 56 millioner kroner ud af en omsætning på 294 millioner kroner, og administrerende direktør Henrik Clausen forventede ved fremlæggelsen, at bredbåndstelefoni og superbredbånd kan være med til at sikre overskud fremover.
Selskabet forventer at få plus på bundlinjen fra og med næste år.