Trods seks procent færre kunder fik teleselskabet Debitel sit hidtil bedste danske resultat i første halvår af 2004, hvor driftsoverskuddet blev på 27 millioner kroner.
Det er en forbedring på 55 procent i forhold til samme periode året før, og administrerende direktør, Per Lyngbak Nielsen, ser derfor meget positivt på resultatet.
- Det er primært lavt-forbrugende Smarttalk-kunder, der har forladt os. Jeg mener, vi har ramt den rigtige taktik, og det viser resultatet også. Vi har kritisk masse i vores kundetal, siger han.
Dyre kameratelefoner rykker
Udviklingen er præget af, at specielt salget af dyre kameratelefoner rykker, mens danskerne er mindre villige til at investere i de billigere modeller Nokia og Sony Ericsson.
Det har medvirket til, at kunderne bruger telefonen mere, så omsætningen er steget med 11 procent til 485 millioner kroner i forhold til samme periode året før.
Per Lyngbak Nielsen forventer dog ikke, at kundetilbagegangen kommer til at fortsætte.
- Vores første prioritet er bundlinjen, og vi går stenhårdt efter at komme ud med et bedre resultat. Men ved slutningen af året kommer vi ud med et kundetal, der ligger mellem fem procent højere og lavere, end det vi sluttede 2003 med, lover han.
Den kommende sammenlægning af Telia Mobile og Orange frygter Per Lyngbak Nielsen heller ikke.
- De to selskaber vil blive mere indadvendte, for det er en kæmpe opgave at lægge de to tabsgivende virksomheder sammen med det udgangspunkt, at de skal give overskud, siger han.
Debitel havde i første halvår 427.405 kunder, hvilket gør mobilselskabet til det femtestørste på det danske marked efter TDC, Sonofon, Orange og Telia Mobile.