Frygten for digital transformation er VUCA

Klumme: I årtier har fagfolk været uddannet til at minimere usikkerhed. I dag er der behov for det modsatte: Vi har brug for fagfolk, der er i stand til at acceptere og navigere i usikkerhed

Artikel top billede

(Foto: metamorworks)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Altid, og hele tiden, er vores organisationer i forandring, og vi tilpasser os i vores eget tempo. Fra tid til anden opfatter vi markante ydre krav om forandringen.

Sådan en tid er vi i lige nu, og det er kravet om transformation af forretningen, som gør sig gældende.

De digitale muligheder er et godt håndtag til at skabe transformation. Men husk - den digitale transformation er en vej, ikke et mål…

VUCA er brændsel til frygtens bål

Den digitale transformation ser ud til fortsat at udvikle sig i svimlende fart.

Og ja, vi lever i stadig mere komplekse organisationer, hvor usikkerhed netop er den nye norm, og spillets regler er mindre og mindre tydelige.

Det velkendte akronym VUCA (Volatilitet, Usikkerhed, Kompleksitet og Tvetydighed) beskriver dette nye miljø perfekt. VUCA er rent brændsel til frygtens bål i forbindelse med den digitale transformation.

Reglerne i organisation og marked ændres, og usikkerheden stiger konstant.

Enhver, der søger at lede en digital transformation, skal vide, hvordan man styrer usikkerhed.

I årtier har fagfolk været uddannet til at styre risiko, minimere usikkerhed og træffe gode beslutninger.

I dag er det bare det modsatte, som der er behov for: Virksomheder har brug for fagfolk, der er i stand til at acceptere og styre usikkerhed og desuden forestiller sig sin forretning i ukendte omgivelser, hvor tidligere erfaringer kan være en ulempe.

Hvis frygt havde et ansigt

Tilbage til frygten – hvordan ser den ud?

Hvis frygt havde et ansigt, så ville den smile og ligne dit ansigt ret meget.

Ansigtet vil se selvsikkert ud og være tilfreds og have accepteret sin skæbne. Why make a change at all? Det er sådan, frygt prøver at snyde os: Ved at se ud som os i vores komfortable hverdag, klædt i tillid og den nemme hverdag, hvor den sikre at vi træffer beslutninger, som vi plejer og holder os i status quo.

Det interessante er, at frygt bliver nød til at forklæde sig som os. Forklædningen og genkendeligheden er dens eneste virkelige kraft.

Hvis du ikke er vild med frygtens forklædning, og ikke syntes at det passer godt på dig, så har du kun en udvej: Du må spørge dig selv hvad du i virkeligheden er bange for?

Når du genbesøger dit potentiale, eller når du dropper en ide, fordi du er bange for hvad andre måtte tænke – hvad er du så i virkeligheden bange for? Det er jo her, grundlaget for transformationen ligger.

Indfri potentialet og fjern frygten med brutal ærlighed

I disse momenter skal du være brutalt ærlig. Det skal du, fordi din vilje til at være ærlig er det, som kan fjerne frygtens forklædning.

Og når du fjerner forklædningen, kan du se frygt i den rene form. Du vil opleve at frygt ikke ligner en ond science fiction-karakter. Frygt ligner dig, mig og os alle, når vi tvivler på vores potentiale og vores mulighed for at ændre status quo – endsige verdenen.

”Reglerne i organisation og marked ændres og usikkerheden stiger konstant.

Enhver, der søger at lede en digital transformation, skal vide, hvordan man navigerer usikkerhed.

I årtier har fagfolk været uddannet til at minimere usikkerhed.

I dag er det bare det modsatte, som der er behov for: Virksomheder har brug for fagfolk, der er i stand til at acceptere og navigere i usikkerhed og som desuden forestille sig deres forretning i ukendte omgivelser, hvor tidligere erfaringer kan være en bagdel, som holder forretningen fast i en uønsket position.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job