Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Telenor har tabt 28.000 mobilkunder i Danmark på et år - men indtjeningen vokser

Telenor har tabt 28.000 danske mobilkunder i løbet af det seneste år. Selskabet anfører selv ‘mindre synlighed’ som grunden.

Telenors danske forretning har i løbet af det seneste år mistet 28.000 mobilkunder til konkurrenterne. Så meget er det samlede antal af mobilabonnenter nemlig faldet for selskabet i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte regnskab for første kvartal.

Selv peger Telenor på blandt andet et lavere antal nytegninger af abonnementer samt nedgang i antallet af mobil-bredbånds-kunder som årsag til nedgangen.

Hertil kommer, at Telenor løbende siger farvel til et antal statslige mobilkunder som følge af, at selskabet i november 2017 tabte den store ordre som hovedleverandør til staten til TDC.

Det kan du læse mere om her: Telenor tabte 80.000 kunder til TDC i kæmpeordre: Vil nu have TDC’s priser undersøgt

Overordnet peger selskabet på, at nedgangen skyldes faldende synlighed i markedet.

“Vi har haft snuden så solidt plantet i sporet på at skabe bedre kundeoplevelser, at vi nok ikke i tilstrækkelig grad har prioriteret at være synlige i markedet og have fokus på at hente nye kunder hjem,” siger Telenors danske topchef, Jesper Hansen.

Ifølge ham er det ikke en tilgang, der holder i længden på det stærkt konkurrenceprægede danske telemarked.

“Det går ikke i det meget kompetitive danske marked, hvor kundebasen ikke kun afhænger af evnen til at fastholde kunderne, men i særdeleshed af evnen til konstant at tiltrække nye kunder. Vi har derfor skærpet vores fokus internt på at vinde i markedet hver dag, samtidig med at vi har skruet lidt op for synligheden,” siger han.

Telenors danske forretning kom ud af kvartalet med en omsætning på 1,2 milliarder kroner, hvilket er på samme niveau som samme kvartal i fjor.

Til gengæld steg indtjeningen før skat og afskrivninger (EBITDA) med 13 procent til 261 millioner kroner.

Det skyldes ifølge Telenor omkostningsforbedringer, i det Telenor har skruet ned for medarbejderstaben og et ‘generelt lavere omkostningsniveau.’

Dette skyldes blandt andet indførslen af ret omfattende automatiserings-processer og udviklingen af forskellige former for selvbetjeningsløsninger til kunderne.

"Vi har været rigtig gode til at trimme og effektivisere vores forretning og formår til stadighed at reducere vores driftsomkostninger gennem øget automatisering og digitale selvbetjeningsmuligheder. Senest har vi lanceret et helt nyt butikskoncept – Telenor Hybrid – med øget selvbetjening, hvor vi tager det bedste fra online salg og kombinerer det med fordelene ved at handle i vores butikker," lyder det fra Jesper Hansen.

Du finder hele Telenors kvartalsregnskab her.

Læs også:

Telenor og Eniig går sammen i fiberaftale: Kommer til at dække 300.000 danske adresser

Telenor Danmark følger sin plan: Har tabt 28.000 kunder - men skovler penge ind efter massive effektiviseringer

Telenor har tabt 127.000 mobilkunder i Danmark på et år - men lander bedste resultat i årevis

Derfor har Telia reduceret dansk medarbejderstab betydeligt: Her er fremtidsudsigterne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere