Telenors danske forretning har i løbet af det seneste år mistet 28.000 mobilkunder til konkurrenterne. Så meget er det samlede antal af mobilabonnenter nemlig faldet for selskabet i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.
Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte regnskab for første kvartal.
Selv peger Telenor på blandt andet et lavere antal nytegninger af abonnementer samt nedgang i antallet af mobil-bredbånds-kunder som årsag til nedgangen.
Hertil kommer, at Telenor løbende siger farvel til et antal statslige mobilkunder som følge af, at selskabet i november 2017 tabte den store ordre som hovedleverandør til staten til TDC.
Det kan du læse mere om her: Telenor tabte 80.000 kunder til TDC i kæmpeordre: Vil nu have TDC’s priser undersøgt
Overordnet peger selskabet på, at nedgangen skyldes faldende synlighed i markedet.
“Vi har haft snuden så solidt plantet i sporet på at skabe bedre kundeoplevelser, at vi nok ikke i tilstrækkelig grad har prioriteret at være synlige i markedet og have fokus på at hente nye kunder hjem,” siger Telenors danske topchef, Jesper Hansen.
Ifølge ham er det ikke en tilgang, der holder i længden på det stærkt konkurrenceprægede danske telemarked.
“Det går ikke i det meget kompetitive danske marked, hvor kundebasen ikke kun afhænger af evnen til at fastholde kunderne, men i særdeleshed af evnen til konstant at tiltrække nye kunder. Vi har derfor skærpet vores fokus internt på at vinde i markedet hver dag, samtidig med at vi har skruet lidt op for synligheden,” siger han.
Telenors danske forretning kom ud af kvartalet med en omsætning på 1,2 milliarder kroner, hvilket er på samme niveau som samme kvartal i fjor.
Til gengæld steg indtjeningen før skat og afskrivninger (EBITDA) med 13 procent til 261 millioner kroner.
Det skyldes ifølge Telenor omkostningsforbedringer, i det Telenor har skruet ned for medarbejderstaben og et ‘generelt lavere omkostningsniveau.’
Dette skyldes blandt andet indførslen af ret omfattende automatiserings-processer og udviklingen af forskellige former for selvbetjeningsløsninger til kunderne.
"Vi har været rigtig gode til at trimme og effektivisere vores forretning og formår til stadighed at reducere vores driftsomkostninger gennem øget automatisering og digitale selvbetjeningsmuligheder. Senest har vi lanceret et helt nyt butikskoncept – Telenor Hybrid – med øget selvbetjening, hvor vi tager det bedste fra online salg og kombinerer det med fordelene ved at handle i vores butikker," lyder det fra Jesper Hansen.
Du finder hele Telenors kvartalsregnskab her.
Læs også:
Telenor og Eniig går sammen i fiberaftale: Kommer til at dække 300.000 danske adresser
Telenor har tabt 127.000 mobilkunder i Danmark på et år - men lander bedste resultat i årevis
Derfor har Telia reduceret dansk medarbejderstab betydeligt: Her er fremtidsudsigterne