Det skal være slut med at forfalske adresserne på e-mails, hvis det står til de amerikanske internetudbydere America Online (AOL) og Yahoo.
Begge selskaber forventer snart at indføre teknologi, som forhindrer spammere i at udsende tusindvis af uopfordrede reklame-mails med forfalsket afsenderadresse.
Yahoo planlægger at bruge sin egen Domainkeys-teknologi, der bruger sikkerheds-teknologien public key infrastructure (PKI) til at skabe en unik signatur for hver eneste e-mail baseret på dens indhold.
Domainkeys skal gøre det muligt at fastslå identiteten på det post-system, som afsender e-mailen, og Yahoo forventer at sætte en digital signatur på alle e-mails sendt fra selskabets servere ved slutningen af året.
Sender-id
AOL forventer allerede at være klar i næste måned, hvor selskabet vil bruge Sender ID - en blanding af Microsofts Caller ID og teknologien Sender Policy Framework, SPF.
De to antispam-teknologier blev smeltet sammen i maj og indebærer en udvidelse af navneserverne på internettet, DNS.
AOL har testet SPF siden januar, hvor selskabet har brugt teknologien til at offentligøre adresserne på sine udgående mail-servere.
Fra september vil AOL også begynde at bruge teknologien til at tjekke indgående mails for at se, om den server, der har sendt e-mailen, virkeligt hører til det internetdomæne, som den påstår.
Afviser ikke
AOL vil ikke bruge SPF til at afvise e-mails, men til at bestemme om e-mails er legitime.
Microsoft har tidligere meldt ud, at selskabet fra 1. oktober vil bruge en lignende teknik til at filtrere e-mails på selskabets e-mail-servere.
De mange amerikanske tiltag for at sætte en teknologisk stopper for spam kommer samtidig med en ny undersøgelse, der viser, at omkring 86 procent af al spam stammer fra netop USA.
Undersøgelsen går mod tidligere spam-undersøgelser, der har konkluderet af en stor del af spam-meddelelserne stammer fra uden for USA, hvilket hidtil har fået kritikere til at sige, at amerikansk lovgivning ikke vil hjælpe på problemet.