Googles moderselskab Alphabet skovler penge ind - men tårnhøje omkostninger vækker bekymring

Googles moderselskab, Alphabet, skovler penge ind. Men selskabets pengeforbrug stiger også eksplosivt.

Artikel top billede

Der er godt sug i pengetanken hos Googles moderselskab, Alphabet, hvis omkostninger i fjerde regnskabskvartal er steget med hele 26 procent i forhold til det samme kvartal et år tidligere.

Det vækker nogen bekymring hos investorerne, som ikke er sikre på, at de kraftigt øgede omkostninger vil kunne få indtjeningen til at stige med samme hast.

Så selv om Alphabet oplever forrygende vækst, er selskabets aktiekurs dykket med mere end tre procent i kølvandet på regnskabet.

Det viser, at Alphabet i fjerde kvartal brændte i alt 31,07 milliarder dollar af på forbrug af den ene og den anden art.

Omkostningerne er steget blandt andet fordi Alphabet har hyret mange nye folk til især cloud computing-division.

Desuden har selskabet skruet kraftigt op for markedsføringen for selskabets consumerdevices samt de nye YouTube-abonnementer, ligesom selskabet har investeret heftigt i bygninger i Silicon Valley og New York.

Alphabets capex - altså penge brugt på drift og vedligehold af faste aktiver - er steget med hele 64 procent, og Alphabet forventer, at capex vil stige yderligere i år i takt med, at det investerer i det, som kaldes for ‘long term bets’ i blandt andet AI og hardware.

Alphabet skovler ellers penge ind. Selskabets omsætning er i kvartalet steget med 22 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere til 39,28 milliarder dollar.

Hele 83 procent af omsætningen henter Alphabet hjem på Googles annonce-maskine.

Indtjeningen i kvartalet landede på 8,95 milliarder dollar. I det tilsvarende kvartal et år tidligere, tabte Alphabet tre milliarder dollar.

Du finder Alphabets kvartalsregnskab her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S