Fujitsu Services er efter et rekordoverskud på 180 millioner kroner i det seneste regnskabsår klar til for alvor at tage kampen op med KMD på markedet for it-systemer til det offentlige.
Fujitsu tabte 213 millioner kroner forrige år, så der er tale om en bundlinjefremgang på næsten 400 millioner kroner på et enkelt år for selskabet, der bygger på resterne af det gamle Regnecentralen.
Hovedparten af fremgangen skyldes dog, at Fujitsu Danmark har solgt det svenske og det norske selskab til moderselskabet for omkring 200 millioner kroner.
Har brudt nordisk struktur
- Vi har haft selskaberne i tre år, men nu har vi brudt den nordiske struktur. Selv om vi nu får penge ind, har det alligevel kostet os 200 millioner kroner at have med dem at gøre, siger administrerende direktør Morten Svendsen.
Alligevel er han meget tilfreds med resultat for det seneste regnskabsår, som sluttede 30. marts og gav et driftsunderskud på 14 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 51 millioner kroner i forhold til året før.
Fujitsu Services A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Omsætning | 181,1 | 159,6 |
Resultat af primær drift (EBIT) | -14 | -65,2 |
Resultat før skat | 180,2 | -211,2 |
Resultat | 179,7 | -212,9 |
Egenkapital | 333,9 | 154,3 |
Antal ansatte | 180 | 209 |
- Nu har vi en version af Edoc, som vi sælger og implementerer og som kører godt ude hos kunderne. Det betyder meget, at vi er kommet til en fase, hvor vi kan sælge produktet og ikke kun bruger penge på at udvikle det, siger Morten Svendsen.
30 ansatte fyret
Det salgsklare produkt har dog ikke været nok i sig selv til at forbedre resultatet i den danske forretning.
Fujitsu Services har arbejdet hårdt på at effektivisere organisationen, og det har blandt andet betydet farvel til omkring 30 ansatte, så selskabet i dag har cirka 180 medarbejdere.
Sammen med økonomisystemet Prisme - som har kostet 30 millioner kroner at udvikle - skal Edoc fremover udgøre Fujitsu Services' vigtigste våben i offensiven mod KMD, som sidder hårdt på det kommunale marked for it-løsninger.
Med de to egenudviklede produkter, som er målrettet fremtidens digitale forvaltning, føler Morten Svendsen sig dog overbevist om, at Fujitsu kan konkurrere med KMD, der i stigende grad er begyndt at satse på det private marked.
- Vi har valgt at sige, at der er nogle områder, hvor vi er bedst, og det er dokument- og økonomiløsninger til det offentlige. Vi har ikke ambitioner om at være væg-til-væg-leverandør, for så ville vi blive middelmådige inden for det hele, siger han.
Ifølge Morten Svendsen har selskabet fået mange kommuner som nye kunder i det seneste år, så Fujitsu i dag samarbejder med omkring 140 kommuner.
En af kunderne er Ebeltoft Kommune, der som en af de første kommuner gik på nettet og gjorde alle kommunens blanketter digitalt tilgængelige for borgere med digital signatur.
Fujitsu Services har været af ejet af japanske Fujitsu i mange år, men tog først for nogle år siden moderselskabets navn til sig. Selskabet har i Danmark tidligere været kendt som ICL Invia og Fujitsu Invia.
Det japanske moderselskab fik i regnskabsåret 2003/04 et overskud på 2,9 milliarder kroner.