Skype-nedbrud efter fastnet-succes

Muligheden for at ringe til traditionelle mobil- og fastnettelefoner har over weekenden givet voldsomme problemer for IP-telefonitjenesten Skype. En uventet succes har medført dårlig talekvalitet og afbrudte samtaler, og Skype er nu klar til at give kunderne deres penge tilbage.

Dårlig lydkvalitet og afbrudte samtaler har været hverdag for brugerne af Skypes fastnettjeneste Skypeout, siden den officielle version af programmet blev udgivet i sidste uge.

Skypeout tillader brugerne at ringe billigt til traditionelle fastnet- og mobiltelefoner, og brugerne er strømmet til i sådan en grad, at netværket ikke har kunnet følge med.

Over weekenden har Skype derfor valgt at gøre tjenesten gratis, så brugerne senere vil få pengene tilbage for de opkald, det trods alt lykkes at gennemføre.

Computerworld Online har testet tjenesten, og når det endelig lykkes at komme igennem er samtalernes kvalitet meget dårlig.

P2P ikke ramt

Nedbruddet har alene ramt tjenesten Skypeout og ikke haft indflydelse på samtaler mellem to computere, som Skype primært bruges til.

Her har Skype siden begyndelsen fokuseret på at være et P2P-program, hvor samtalerne ikke går gennem en central server, men i stedet sendes igennem de aktive brugeres forbindelser.

P2P-strukturen har gjort det muligt for Skype at vokse lynhurtigt, uden at det er gået ud over samtalekvaliteten på opkald mellem to pc'er.

Det samme har dog ikke været tilfældet med tjenesten Skypeout, hvor samtalen foregår mellem en pc og det traditionelle telefonnetværk.

Aftaler med teleudbydere

Her har Skype indgået aftaler med teleudbyderne Colt Telecom, Teleglobe, Ibasis og Level 3 Communications, og enten de eller Skype selv har åbenbart ikke været i stand til at følge med i samme takt, som brugerne er strømmet til den nye tjeneste.

Nedbruddet på Skypeout kommer kun få dage, efter at Skype hævede priserne for at bruge tjenesten med omkring 50 procent, hvilket fik mange brugere til rase på selskabets debatforum.

Skype skriver på selskabets hjemmeside, at Skypeout forventes at køre uden problemer igen mandag.

Selskabet er stiftet af danske Janus Friis og svenske Niklas Zellström og modtog i marts knap 115 millioner kroner fra en række investorer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere