Spilbranchens førende udviklingsplatform tilhører nu verdens største spilforlag Electronic Arts, efter at selskabet har købt britiske Criterion Studios.
Criterion Studios vurderer selv, at op mod en fjerdedel af alle nye spil er bygget over softwareplatformen Renderware.
Selskabet oplyser ikke nogen købspris.
Grundstenen til Renderware blev lagt i 1993, da Canons europæiske udviklingsafdeling placerede teknologien i et selvstændigt selskab. Med salget af Criterion til spilgiganten Electronic Arts vil Canon nu i stedet fokusere på kerneforretningen billeder.
Slem kattepine
Det sætter spiludviklere over hele verden i en slem kattepine, at de i fremtiden kan blive nødt til basere deres spil på teknologi købt hos en af deres største konkurrenter.
For Electronic Arts er købet af Criterion Studios og Renderware et vigtigt led i satsningen på næste generations spilkonsoller, som bliver både dyrere og mere avancerede at udvikle spil til.
Softwareplatformen Renderware er et udviklingsværktøj, som tillader spilprogrammører og designere at arbejde sammen, når de skal udvikle spil til både pc, Xbox, Playstation 2, N-Gage og fremtidens spilkonsoller.
Renderware er blandt andet brugt til det storsælgende og kontroversielle spil Grand Theft Auto 3.
Criterion Studios har i de seneste to år arbejdet på version fire af Renderware, som skal gøre det muligt at administrere de enorme mængder indhold, der forventes i fremtidens spil.
Med købet af Criterion Studios overtager Electronic Arts også skydespillet Black og bilspillet Burnout 3, som udkommer til Playstation 2 og Xbox i september.