Efter at have været i både mediers og myndigheders søgelys igennem det seneste år, åbner Facebooks op for at selskabets rangeringsalgoritmers skal ændres: Er indhold på kant med Facebooks retningslinjer, risikerer det at blive censureret fra brugernes feed.
Det skriver selskabets stifter og administrerende direktør, Mark Zuckerberg, på Facebooks hjemmeside.
Læs også: Er danskere ramt af kæmpe Facebook-hack? Det vil Facebook ikke svare på
Det strider med tidligere sorteringsalgoritner i Facebook-brugernes nyhedsfeed, hvor indhold med højt engagement som regel blev opprioriteret.
På selskabets blog noterer Facebook-stifter og direktør Mark Zuckerberg, at det han kalder ’harmful and borderline content’, altså skadeligt eller tvivlsomt indhold på kant med mediets retningslinjer, skal begrænses med det nye tiltag.
AI-systemer skal identificere synderne
Trækket kan ses som værende i modstrid med Facebooks egne interesser, hvor populære, men altså problematiske, opslag nedprioriteres.
Med mindre brugergenereret trafik og annoncering til følge.
Her udpeger han særligt sensationalistisk og provokerende indhold som værende problematiske, for det driver mere engagement hos Facebooks brugere end de lødige alternativer.
Som visuelt støttemiddel præsenterer Facebook en graf der illustrerer, hvordan indhold på platformen stiger i popularitet i takt med, at det nærmer sig kanten af Facebooks retningslinjer.
Med den nye politik, agter Facebook at knægte den mekanisme ved at pille ved incitamentet til at slå sensationspræget og provokerende indhold op på platformen.
Denne mekanisme er nedbrydende for den offentlige debat og leder til polarisering skriver han. ”I vores tilfælde kan det forringe kvaliteten af vores service’ påpeger han.
Hvordan det tvivlsomme indhold skal identificeres specificeres ikke, men maskinlæring skal tages brug.
”Vi træner i øjeblikket AI-systemer til at identificere ’borderline’ indhold, så denne kan blive spredt mindre,” skriver Facebook-chefen.
AI-bias nævnes her som værende et potentielt problem, men at løsningen på den udfordring ikke er klar endnu. ”Det arbejde er vigtig, det er under udvikling, og vi vil opdatere jer i takt med, at vi skrider frem”, bedyrer han.
Her udpeges click-bait og falske nyheder som særlige indsatsområder, hvor han oplyser, at den mest effektive måde at komme dem til livs, er ved at fjerne de konti, der ligger bag fra platformen.
Se også: Facebook kan have mistet én million europæiske brugere som følge af GDPR