Den gældsplagede danske producent af fladskærme, Mermaid Technology, er klar til at gå i offensiven, efter at selskabet sidste måned blev solgt til investeringsselskabet SDS Holding.
Den nye ejer har flyttet alle aktiviteter over i et nyt selskab med samme navn, hvor den hidtidige gæld på 16 millioner kroner ifølge direktør Henrik Johnsen er erstattet af en egenkapital i størrelsesordenen tre millioner kroner.
- Det giver os mulighed for at investere i både produkter og markedet. Før var vi meget låst af vores ulykkelige finansielle situation. Nu føler vi os særdeles godt rustet, og vi er klar til at gå i offensiven, siger Henrik Johnsen.
Milliontab
På sit højeste havde Mermaid 120 ansatte, men efter flere års store milliontab blev selskabet sidste måned solgt af investeringsselskabet Dico, som tegnes af Mikael Konnerup.
Ifølge direktør Henrik Johnsen kommer ingen til at miste penge ved at aktiviteterne er blevet flyttet over i et nyt selskab. Det skyldes, at SDS Holding har indgået en aftale med kreditorerne.
Selv har Henrik Johnsen øget sin ejerandel i Mermaid efter rekonstruktionen, og han satser nu på, at selskabet allerede næste år skal nå en omsætning på mellem 15 og 20 millioner kroner.
Det er ifølge ham en vækst i forhold til det seneste regnskabsår, hvor Mermaid kom ud med et overskud på omkring 400.000 kroner.
Eksklusivt design
Mermaid Technology er mest kendt for sine fladskærme i eksklusivt design, og det er fortsat meningen, at det er fladskærme, der skal trække forretningen. Som noget nyt vil selskabet dog også satse på lidt billigere produkter til en bredere målgruppe.
- Vi må erkende, at vi alligevel er i kontakt med en masse kunder, og så er det dumt ikke at kunne levere mainstream-fladskærme, såfremt det er det, de efterspørger, siger Henrik Johnsen.
Mermaid fortsætter med sin Ventura-serie af fladskærme, men er i september klar med nye produkter.
Ud over produkter til en bredere målgruppe vil Mermaid også satse på produkter med tilknytning til display-markedet, uden at Henrik Johnsen vil komme nærmere ind på, hvad det drejer sig om.
Med sine dyre fladskærme satser Mermaid på kunder, hvor computerskærmen er en del af inventaret såsom konsulentvirksomheder, advokatfirmaer og receptioner.
Hårdere konkurrence
Til forskel fra selskabets første satsning i 1998 er fladskærme nu blevet hvermandseje, og det har øget hele markedets fokus på både pris og design.
- Konkurrencen er blevet hårdere, men nichemarkedet følger tilsvarende med i vækst. Problemet er, at vi nu skal udpege vores nichekunder ganske præcist, og det er så en af de opgaver, vi skal sætte fokus på, fortæller Henrik Johnsen.
Mermaid har i dag otte ansatte inden for salg og marketing, og to til fire nye er på vej, mens selve produktionen af skærme er outsourcet til et firma i Århus.
Henrik Johnsen forventer, at tre fjerdedele af det nye selskabs salg i første omgang kommer til at ske til danske kunder.