Priskrigen på det danske mobilmarked fortsætter med at gå ud over Sonofon, der trods fremgang i kundetallet må se overskuddet falde.
Med TDC's køb af Telmore, Telias køb af Orange og Sonofons eget køb af CBB Mobil er konsolideringen ellers begyndt på det danske marked.
Sonofons administrerende direktør, Tage Reinert, hilser konsolideringen velkommen, men erkender samtidig, at priskrigen fortsat presser mobilselskabernes indtjening.
Flere kunder og sænkede priser
- Vi får flere kunder, men har samtidig måttet sænke priserne, og det rammer os på indtjeningen. 32.000 nye kunder i Sonofon på bare tre måneder - ud over købet af CBB Mobil - har altså ikke kunnet opveje dette, siger han.
Sonofons nettoomsætning gik i første halvår en smule frem til 2,16 milliarder kroner, mens overskuddet før renter og afskrivninger faldt med 19 procent til 465 millioner kroner.
Trods tilbagegangen ser Sonofon stadig positivt på fremtiden og de mange opkøb i branchen.
- Det er en fase, som et marked med for mange operatører nødvendigvis må igennem, og for Sonofon kommer udviklingen derfor ikke som en overraskelse. Det handler ikke om at vinde hvert slag, men om at vinde krigen, siger Tage Reinert.
Sonofon ejes af norske Telenor, der købte de første 53,5 procent af Sonofon i 2001 af GN Store Nord for næsten 13 milliarder kroner.
Telenor købte de resterende 46,5 procent af amerikanske Bellsouth for godt tre milliarder kroner kontant i december sidste år.