Alle offentlige myndigheder skal i gang med ‘systematisk videnindsamling’ hurtigst muligt, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsen skal de data indsamles ‘med henblik på løbende at kunne forbedre egne selvbetjeningsløsninger.’
“Der ligger vigtig viden gemt i brugernes anvendelse af de digitale løsninger. [..] Der skal igangsættes en indsats for løbende at indsamle og arbejde med denne viden,” lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.
Der er i dag intet overblik over, hvor mange myndigheder, der arbejder med systematisk videnindsamling af brugerdata og lignende.
Men allerede fra næste år vil det blive et krav til alle digitale løsninger i det offentlige med mere end 20.000 transaktioner om året, at de skal kunne høste data på en systematisk måde, som skal anvendes til at forbedre brugeroplevelsen.
Selvbetjeningsløsninger ligger højt på dagsordenen i mange organisationer.
De mere og mere avancerede løsninger for machine learning, kunstig intelligens og softwarerobotter giver mulighed for at kunne automatisere kunde- og brugerservice et langt stykke hen af vejen.
Det er noget, som flere offentlige organisationer allerede er langt fremme med.
Det gælder eksempelvis Statens Administration i Hjørring.
Det kan du læse mere om her: Statens Administration henter store gevinster på billige software-robotter: "Vi har et mål om, at robotterne inden udgangen af 2018 skal frigøre 8.000 timer i driften".
Computerworld har tidligere fortalt om den helt nye infrastrukturplatform i staten, som kan bane vejen for en regulær robot-invasion i det offentlige.
Den kan du læse mere om her: Helt ny robotplatform på vej: Kan føre til gennembrud for softwarerobotter i staten
Læs også:
Helt ny robotplatform på vej: Kan føre til gennembrud for softwarerobotter i staten