Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft gør klar til krig mod AWS i Danmark: Sådan vil selskabet måle sin succes i cloud-kampen

Microsofts danske cloud-forretning skal bedømmes på, hvordan selskabets kunder tackler disruption. "Man skal se på om, de været dygtige nok til at digitalisere og transformere deres forretninger, og hvis de har det, så kan vi sige, at det har været en succes," siger kommunikationsdirektør Katrine Prien.

"Hvor er Mærsk om et år? Hvor er Grundfos? Hvor er Carlsberg? De kæmper alle sammen med at finde ud af, hvad deres rolle skal være i fremtiden. De er udfordrede af disruption. Hvor har vi hjulpet dem til at være om et år? Sådan kunne jeg godt tænke mig at måle vores succes."

Så klar er meldingen fra Microsofts danske kommunikationsdirektør, Katrine Prien, der tilføjer:

"Det er der vores opgave ligger. Man skal se på, om de været dygtige nok til at digitalisere og transformere deres forretninger, og hvis de har det, så kan vi sige, at det har været en succes."

Læs også: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark

Med andre ord vil Microsoft i de kommende år måles på, hvor stor en værdi selskabets cloud-tjeneste, Microsoft Azure, skaber for selskabets danske erhvervskunder.

Identiske målsætninger

Beskeden fra Microsoft kommer efter verdens største cloud-udbyder, AWS, torsdag offentliggjorde åbningen af selskabets første danske kontor.

Dermed rykker cloud-giganten nu også fysisk ind på det danske marked.

Og Microsofts udmelding minder til forveksling om AWS' målsætninger på det danske cloudmarked. Her lyder det, at man vil tilbyde de danske kunder "den mest komplette og udviklede cloud-service, der findes," ligesom AWS også gerne vil "bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder."

Det kan du læse mere om her: Amazon Web Services åbner i Danmark - men hvad er ambitionen? "Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder"

Ingen af selskaberne ønsker at melde konkrete mål ud, hvad enten det drejer sig om antallet af kunder, udviklingen i omsætningen eller størrelsen på markedsandele.

Kundernes spørgsmål har ændret karakter

Katrine Prien slår fast, at det danske marked har udviklet sig enormt hurtigt i løbet af det seneste år, og en stor del af de danske virksomheder efterspørger cloud-løsninger, hvilket stiller krav til cloud-udbydernes evner i forhold til at udvikle virksomhedernes forretninger sammen med selskaberne.

Læs Også: Danmarks tech-ambassadør: Amazon Web Services' indtog i Danmark er kun begyndelsen

Det underbygges af den type dialog, Microsoft har med sine kunder om implementeringen af cloud-løsninger.

Læs også: AWS nu på dansk jord: Åbner for at bygge dansk datacenter

"Hvis vi bare kigger et år tilbage, så kunne vi stadig opleve virksomheder, der stillede spørgsmål ved sikkerheden i cloud. I dag er det ikke de samme spørgsmål, vi oplever. Det er ikke et spørgsmål, om de tør længere. Nu er det er mere et spørgsmål om, hvordan skal det gøres," siger hun og fortsætter:

"Mange virksomheder føler et øget pres for at imødekomme den teknologiske udvikling af vores samfund. Vores opgave er at kunne tage en forretningsbaseret dialog med de her danske virksomheder og hjælpe dem med at prioritere, hvordan de skal udvikle deres forretning."

Cloud er asfalten for danske virksomheders digitalisering

Selv om Microsoft prøver at nedtone betydningen af AWS' indtog på det danske marked, er der udsigt til en interessant oprustningskamp i de kommende år, da selskabets fokus på cloud-løsninger kun bliver større.

"Cloud bliver den grundlæggende del af vores forretning i fremtiden – og det er det også i dag for den sags skyld. Vi har rigtigt mange services, der er cloudbaserede. Det fylder rigtigt meget og vil kun fylde mere i fremtiden. Cloud er asfalten der gør, at virksomhederne kan digitalisere," siger Katrine Prien.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere