Om to en halv måned træder den nye persondataforordning i kraft.
Og alt imens virksomheds-ledere løber rundt og hiver sig i håret og telefonerne kimer hos Dansk Erhverv med opkald fra panikslagne virksomheder, så maner Truspilot-direktør, Peter Mühlmann, til ro.
I en kronik i Børsen skriver han, at selvom forberedelserne til, at GDPR træder i kraft er voldsomme, så kan man også se på forordningen som en gave.
Læs mere her: To måneder til GDPR: Sådan skal du forholde dig, hvis du outsourcer til lande uden for EU
"Mens den nye persondataforordning er tiltrængt nyt for forbrugertilliden, kan det også være en gave til erhvervslivet, måske ikke for bundlinjen på kort sigt, men for troværdigheden og ansvarligheden, hvilket er forudsætningen for langsigtet, bæredygtig vækst," skriver Peter Mühlmann i Børsen.
Læs mere om GDPR her: Sådan kommer Cabinn i mål med GDPR uden at bruge en krone på konsulenter: “Vi når det måske ikke til 25. maj - men så et par dage efter”
Med det henviser han til, at virksomhederne med den nye forordning har fået en stor mundfuld på 261 siders regler, som alle virksomheder skal leve op til. Men selvom det kan virke som en enorm udfordring, så mener Trustpilotdirektøren, at forordningen indeholder muligheder. Muligheder for, mere transparens og åbenhed og derigennem bedre vilkår for delekultur, nye services og sågar vores demokratiske rettigheder.
Er du en af dem, der går og hiver totterne ud af hovedbunden, så kan du i de kommende måneder følge med her på Computerworld, hvor vi dækker slutspurten op til implementeringsdatoen den 25. maj.
Læs mere her:
Kun 80 dage til GDPR: Her er 10 ting, du skal have styr på - og de fem du skal prioritere højest
Har du styr på data? Dine medarbejderes arbejdstelefoner er tikkende GDPR-bomber