Northvolt er navnet på den batterifabrik i gigastørrelsen, som den tidligere Tesla-chef Peter Carlsson arbejder på at etablere i Skellefteå i Nordsverige.
Planen er, at den skal blive Europas største, og finansieringsbehovet er mindst 30 milliarder kroner.
Læs mere om det her:
Tidligere Tesla-chef vil investere milliarder i gigantisk batterifabrik i Sverige
Nu har den store lastbil- og busproducent Scania, der har rødder i Sverige men er ejet af Volkswagen, bragt planerne et stykke tættere på virkelighed, skriver Reuters.
Scania har investeret hvad der svarer til 75 millioner kroner i projektet, som i første omgang skal bidrage til at realisere Northvolts demonstrationsproduktion og udviklingsfaciliteter.
Det skal i følge Reuters bygges i Västerås, der ligger vest for Stockholm.
Demo-produktion og udvikling koster cirka 700 millioner
Scania vil sammen med Northvolt udvikle og produktionsmodne batterier til brug i lastvogne, busser og lignende, og Scania har også forpligtet sig til at aftage batterier produceret af Northvolt.
Prisen for en demonstrationsproduktion og udviklingsfaciliteter er i følge Peter Carlsson godt 700 millioner kroner, og den finansiering regner han med er på plads i løbet af første kvartal i år.
I forvejen har den store svenske industrikoncern ABB indgået en aftale med Northvolt, og det samme har danske Vestas.
Scanias topchef håber ifølge Reuters, at de første elektriske Scania-lastbiler med batterier fra demoproduktionen i Västerås kommer ud at køre i 2019, og at produktionen af batterier i Skellefteå snart derefter kommer i gang.
Northvolt konkurrerer med flere andre om at bygge den første kæmpemæssige batterifabrik i Europa i samme størrelse som Teslas Gigafactory i Nevada. I følge Reuters er en af konkurrenterne LG Chem.