Når par mødes i dag, er der stor sandsynlighed for, at de er blevet smedet sammen af en algoritme.
For nylig viste tal publiceret i MIT Technology Review, at fremkosten af dating-apps som Tinder betyder, at vi i mindre grad dater folk, som vi møder via fælles bekendte eller i bylivet.
Blandt heteroseksuelle er online-dating i dag den næstmest almindelige måde at møde hinanden på, mens det for homoseksuelle par er den suverænt mest almindelige måde.
Ifølge forskerne bag undersøgelsen tyder meget på, at online dating skaber mere stabile forhold og flere multikulturelle og mangfoldige pardannelser.
Med andre ord kan online dating få stor indflydelse på fremtidens samfund og familiedannelser.
Stor amerikansk koncern dominerer
Hvad de færreste måske er klar over, er dog, at det er én stor amerikansk koncern, der står bag denne tendens.
Selv om Tinder markedsføres og drives som et startup, er
sandheden, at virksomheden fra starten af har været ejet af den amerikanske dating-koncern Match Group.
Match Group står bag et væld af dating-sider - blandt andet Match.com og OkCupid - og er desuden et datterselskab i den store mediekoncern IAC.
Startede i inkubator
Det er også i IAC's inkubator Hatch Labs i New York, at historien om Tinder tager sin begyndelse.
Her er den unge iværksætter Sean Rad blevet sat i spidsen for inkubatoren, og han lægger ud med at forsøge at realisere ideen til en virksomhed, som han har døbt Cardify.
Det viser sig dog hurtigt, at Cardify ikke er i stand til at få luft under vingerne.
I stedet ender han i samarbejde med Jonathan Badeen, Justin Mateen, Joe Munoz, Dinesh Moorjani og Whitney Wolf (sidstnævnte forlod dog Tinder med beskyldning om sexchikane og stiftede efterfølgende den konkurrerende app Bumble, red) med at udvikle en app, der gør det muligt for folk at swipe gennem deres venneliste på Facebook.
Den ide blev til Tinder, der for første gang så dagens lys i efteråret 2012, da appen blev gjort tilgængelig for de studerende på University of Southern California.
Efterfølgende er Tinder gået sin sejrsgang over hele verden.
I dag har Tinder omkring 50 millioner brugere i 196 lande.
Hver eneste dag bliver 12 millioner personer matchet med hinanden, og ifølge Tinder bliver der hver eneste uge arrangeret én million dates via appen.
Læs også: Kom ud af vanetænkningen og i gang med innovationen: Her er tre populære værktøjer
Kaniblalisere sig selv
Tinder har formået at gøre dating social acceptabelt og mainstream, og samtidig er appen et af de bedste eksempler på, hvordan en virksomhed med succes kan kanibalisere sig selv.
Der er næppe nogen tvivl om, at de fleste andre datingtjenester i Match Group har måtte betale en høj pris for Tinders fremkomst. Med fare for at bruge en fortærsket kliche, forstod Match Group og IAC, at hvis du ikke kannibaliserer dig selv, er der nogle andre, der er gør det.
Uudnyttede muligheder
Smartphonens gennembrud skabte nogle helt nye muligheder på dating-området, der bare ventede på at blive udnyttet.
Tinder er langt fra den første datingtjeneste, der udvikler en app. Men hvor de fleste andre tjenester blot videreførte logikken fra deres hjemmesider, introducerede Tinder et unikt gamification-baseret interface, der udnytter touchskærmen, GPS'en samt tilstedeværelsen af sociale netværk som Facebook.
Computerworld interviewede tidligere på året den britiske iværksætter og grundlægger af designbureauer Fjord.
Han startede i midten af sidste årti den mobile dating-tjeneste Flirtomatic, og han beskrev fremkosten af Tinder således:
”Vi vidste at lokation og brug af GPS ville være ekstremt vigtigt. Når folk flirter, er det jo, fordi de gerne vil mødes med hinanden. Problemet var bare, at vi havde bygget en platform, der ikke kunne skaleres med GPS-data. Men så dukkede Tinder op, og de kunne starte et sted, hvor de var et skridt foran, og de valgte nogle designløsninger, der var ekstremt elegante og simple. Her tænker jeg især på 'swipet', der i dag er nærmest ikonisk. Det var deres "killer blow,” sagde han.
Tinder er ganske enkelt et stilstudie i, hvordan nye platforme - i dette tilfælde smartphone-platformen og App Store - gør det muligt at bygge en ny forretning fra bunden. Det kan dog være svært for allerede etablerede virksomheder at omstille sig og gentænke forretningen.
Derfor kræver det ofte, at du som Match Group og IAC allierer dig med folk udefra og samtidig giver dem lov til at kunne virke frit, uden at de skal tænke over, hvilken indvirkning det kan have på resten af forretningen.