Mikael fik lænset sin konto for 80.000 kroner af smarte MobilePay-svindlere: "Jeg er hverken blåøjet eller naiv"

Mikael Lindholm blev ringet af en svindler, der udgav sig for at komme fra MobilePay Support. I de efterfølgende dage blev der hævet 80.000 kroner fra hans konto.

Artikel top billede

Den danske journalist Mikael Lindholm var ved at få kaffen galt i halsen, da hans bank i sidste uge gjorde ham opmærksom på, at han havde et overtræk på 44.000 kroner. 

Det viste sig efterfølgende, at svindlere havde misbrugt hans MobilePay-konto og i alt hævet 80.000 kroner.

Det største enkeltstående beløb, der er trukket, lyder på køb af it-udstyr for 29.999 kroner. Men der er også løbende blevet hævet beløb i størrelsesordenen 5.000 kroner til 10.000 kroner, fortæller han til Computerworld.

“Der sker det, at jeg 10. november modtager et opkald, mens jeg står til et arrangement ved Bogforum i Bella Centeret [i København, red]. Her modtager jeg en sms med en fem-cifret engangskode fra MobilePay, og kort tid efter bliver jeg ringet op af en person, der hævder at ringe fra MobilePay Support,” siger han.

Personen, der ringer ham op, taler flydende dansk, og opkaldet kommer fra et dansk telefonnummer.

Vedkommende hævder, at der er opstået et problem med Mikael Lindsholms MobilePay.

Mikael Lindholm forklarer, at han ikke erindrer det fulde indhold af samtalen, men han erkender, at han formodentligt er kommet til at oplyse engangskoden til svindlerne.

“Jeg husker det ikke, men al logik tilsiger, at jeg formentligt har oplyst koden. Men hvis jeg har gjort det, så har jeg gjort det i fuld og tryg forvisning om, at jeg talte med en person fra MobilePay. Det var jeg forvisset om, fordi han henviste til en sms, som jeg netop havde modtaget fra MobilePay. Derfor var mine parader fuldstændigt nede,” siger han til Computerworld.

Mikael Lindholm mener dog ikke, at han har oplyst andre log-ind-oplysninger til svindlerne. 

"Jeg har i hvert fald ingen erindringer om, at jeg skulle have oplyst min fire-cifrede pinkode, mit cpr-nummer eller noget som helst andet i den telefonsamtale. Hvis de havde bedt om den type oplysninger, så er jeg ret sikker på, at de røde advarselslamper havde blinket" 

Hvad er din forklaring på, at svindleren har været i stand til at misbruge din konto uden de oplysninger?

“Jeg ved det simpelthen ikke,“ siger han til Computerworld.

Mikael Lindholm tror heller kke, at han kan have fået afluret login-oplysninger på bogmessen. Han forklarer, at han meget sjældent betaler med MobilePay og heller ikke gjorde på bogmessen. 

Ved du, om svindleren er gået målrettet efter dig?

“Nej, det ved jeg simpelthen ikke. Jeg aner ikke, hvorfor jeg er blevet ramt,“ siger han.

Kendt navn i den danske it-branchen

Mikael Lindholm er et kendt navn i både den danske mediebranche og den danske it-branche, hvor han i fra 2006 til 2008 var chefredaktør på Computerworld.

Derudover har han mange års erfaring fra redaktør-stillinger hos adskillige danske dagblade, og han har desuden arbejdet som innovations-konsulent og skrevet flere bøger om digital ledelse og innovation.

Ifølge Mikael Lindholm var der dog ikke umiddelbart tegn på, at svindlerne har haft viden om, hvem han var.

“Jeg kan dog konstatere, at de har fanget mig på et vældigt smart tidspunkt, hvor jeg stod på bogmessen. Havde de fanget mig i et mere roligt øjeblik, havde jeg måske været lidt mere opmærksom og reflekteret mere over samtalen,” siger han.

Med din baggrund og viden om teknologi, så sidder mange nok og undrer sig over, at du kan falde for sådan et scam. Hvordan kan det gå til?

“Ja, det kan jeg godt forstå. For det første var de meget dygtige og meget troværdige og har fanget mig i et forkert øjeblik. Jeg har før modtaget opkald fra svindlere, og jeg får masser af scam-emails, som jeg altid afviser. Jeg er hverken blåøjet eller naiv,” siger han.

Han forklarer dog, at han i situationen ikke havde fantasi til at forestille sig, at en person udenfor MobilePay kunne havde viden om, at han netop havde modtaget en besked fra MobilePay.

Så snedigt

“Det er derfor, at det her svindel-trick er så snedigt,” siger han.

“Det svarer jo til, at dit gode gamle værksted sender dig en besked om, at din bil skal til service. Bagefter bliver du ringet op af Kenni, der siger, at han kommer fra værkstedet og tilbyder at hente din bil på arbejdet, hvis du bare lægger din nøgle i receptionen. Ville alle mennesker mon sige nej til det?” siger han

Hos MobilePay oplyser pressechef Peter Kjærgaard, at man altid bør være på vagt, hvis folk der hævder at komme fra MobilePays kundeservice ønsker at få oplyst dit kodeord. 

“Vores MobilePay Support vil aldrig nogensinde bede om at få udleveret sådan en kode. Derfor skal man være yderst opmærksom, hvis man uforvarende modtager en besked med en en-gangs-kode eller bliver ringet af folk, der vil have, at du skal oplyse din kode,” siger han til Computerworld.

Mikael Lindholm blev udsat for svindlen 10. november, og Peter Kjærgaard oplyser, at MobilePay i dagene efter har skærpet sikkerheden på MobilePay.

“Vi har implementeret et ekstra sikkerhedslag, der betyder at det nu er betydeligt sværere at udføre denne form for svindel”

Hvad består det sikkerhedslag af?

“Det vil vi helst ikke oplyse helt præcist, men det er et sikkerhedslag, der træder i kraft, når du forsøger at anvende din MobilePay-konto på en ny telefon,” siger han

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S