1 / 12
Samsung havde store forventninger til Air View, der vel mest af alt kan betegnes som en gimmick.
Med funktionen kunne man previewe forskellige beskeder på telefonen uden at røre skærmen. I stedet skulle man blot holde sin finger eller stylus lige over skærmen.
Selve brugen blev begrænset af, at langt fra alle apps understøttede den - faktisk blev Air View nærmest kun understøttet af Samsungs egne apps. Desuden var funktionen faktisk ikke hurtigere end almindelig berøring.
Air View findes faktisk stadig på en del Samsung-telefoner, men det er lang tid siden, at Samsung har gjort det mindste for at promovere funktionen.
2 / 12
HTC lancerede One M8-telefonen i 2014. Den var udstyret med det såkaldte duo camera, der via de to forskudte kameraer skulle skabe øget dybde i billeder taget med telefonen.
Funktionen var imidlertid ikke ret god. Billederne var uskarpe og dybde-funktionen var ustabil.
I dag er mange nye smartphone-modeller igen udstyret med dobbelt-kamera med større held, så på den måde kan man sige, at HTC var forud for sin tid. Men altså ikke teknisk dygtige nok.
3 / 12
Amazons første egenproducerede smartphone, Firephone, blev aldrig nogen succes - måske mest på grund af høj pris og tvangsbundling til telefirmaet AT&T på hjemmemarkedet.
Firephonen var udstyret med det såkaldte 'Dynamic Perspektive'-system, der via telefonens kameraer kunne skabe en slags 3D-virtual reality-effekt.
Det lykkedes aldrig for Amazon at få udviklerne til at tænde på ideen og udvikle apps, der understøttede funktionen, som umiddelbart var svær at se de store anvendelsesmuligheder i.
4 / 12
Galaxy Beam Projector var endnu et forsøg fra Samsung på at skabe en fed feature til brugerne, som aldrig tog den til sig.
Selve Galaxy Beam-telefonerne (Beam og Beam 2) var ret middelmådige, men altså udstyret med en projektor, der kunne kaste billeder op på en væg eller skærm.
Telefonen var ret klodset på grund af projektoren, billedet var utydeligt og batteritiden elendig. Og enhver berøring af telefonen, men projektoren var tændt, fik naturligt nok det projekterede billede til at ryste.
5 / 12
HTC var engang ret begejstret for støtteben på selskabets produkter. Ideen virkede da også ret god, men brugerne tog den alligevel aldrig rigtigt til sig.
Desuden forøgede det indbyggede støtteben telefonens bredde og vægt. Og gevinsten var meget begrænset, når nu de fleste alligevel hurtigt kan finde en kop eller andet at læne telefonen op ad, hvis det skulle blive nødvendigt.
6 / 12
I dag er det igen ved at være populært med de rullende 'ticker'-funktioner på vores telefoner. Det var det ikke, da Samsung lancerede Continuum-funktionen, som da heller fungerede særligt godt.
Tickeren var placeret i bunden af skærmen under home- og bladrefunktionerne, hvilket mange fandt en smule undersligt.
Desuden kunne tickeren kun fremvise indhold fra de af Samsung indbyggede apps på telefonen.
7 / 12
Motorolas Skip var en lille magnetisk klemme med indbygget NFC-tag.
Ideen var, at Skip kunne åbne telefonen. Skip kunne placeres i lommen, på en taske eller andre steder, og Motorola forestillede sig, at man kunne trække sin telefon langs Skip, når man tog telefonen ud af lommen og altså derved låse den op.
Problemet var, at Skip var for langsom. Faktisk skulle brugeren holde telefonen op mod Skip i et par sekunder for at låse op, og det gad brugerne ikke vente på.
8 / 12
Med Samsungs Smart Scroll skulle brugeren kunne scrolle på skærmen ved at bevæge sit hoved, som telefonen så skulle aflæse via kameraet.
Funktionen virkede bare ikke ret godt, og brugeren skulle bevæge sit hoved ret voldsomt for at få nogen gavnlig effekt. De fleste vurderede hurtigt, at det så var noget nemmere bare at bruge fingeren.
9 / 12
Nextbit var oprindeligt et cloud-selskab, men besluttede sig så for at bygge sin egen smartphone med navnet Robin med software baseret på hele cloud-ideen.
Systemet skulle automatisk overføre data fra apps, billedmappe og lignende til en privat cloud.
Robin-systemet var imidlertid ustabilt og ikke særligt funktionelt. Og det døde hurtigt igen.
10 / 12
Sonys forsøg på at overføre spil-konsollens funktionaliteter til en smartphone slog aldrig rigtig an - mest på grund af manglende understøttelse fra udvikler-miljøet, der ikke som forventet for alvor begyndte at udvikle spil til telefonen.
Sony selv kom heller aldrig i gang med som lovet at versionere samtlige PlayStation-spil til telefonen og udgav faktisk kun nogle få stykker.
11 / 12
Motorolas Atrix WebDock-system var tænkt som en kombination af telefon og computer: Når smartphonen blev placeret i docken, skulle den trække en Linux-baseret bærbar computer.
Problemet var, at systemet var ret langsomt, og at telefonen ikke havde muskler nok at trække den medfølgende computer.
Samtidig kostede systemet det samme som en god bærbar computer, da det blev lanceret i 2011.
12 / 12
Ideen bag YotaPhone var egentligt ret god, og den virkede perfekt i video-demonstrationer - men ikke i virkelighedens verden.
Telefonens bagside var udstyret med en e-paperskærm, der var perfekt til læsning i modsætning til en normal smartphone-skærm. Skærmen ville fremvise beskeder og korte informationer uden at suge så meget på telefonens batteri.
Problemet var, at brugerne dengang ikke tændte på hele tiden at blive gjort opmærksom på indgående beskeder, ligesom funktionen betød, at telefonen ikke kunne være i et etui, hvilket mange holder af.