Omkring 900.000 routere hos Deutsche Telekom-kunder i en række lande har i de seneste dage været sendt til tælling på grund af et angreb.
Deutsche Telekom skriver i en orientering til kunderne, at angrebet ikke ramte selskabets eget netværk, men derimod kundernes routere.
"Siden i går eftermiddags (søndag, red.) har et betydeligt antal kunder haft problemer: omkring 900.000 kunder med specifikke routere ud af omkring 20 millioner bredbåndskunder."
"Angrebet havde til hensigt at inficere routere med malware, men fejlede, hvilket førte til nedbrud eller restriktioner på fire til fem procent af alle routere," lyder det fra telegiganten.
Har udsendt softwareopdateringer
De ramte kunder har derfor kun i et begrænset omfang kunnet komme på nettet, og Deutsche Telekom har i de senste dage forsøgt at minimere skaderne.
"Ramte kunder bør midlertidigt slå strømmen til routeren fra eller genstarte den," lyder det nu fra selskabet.
"Efter genstarten bør routeren fungere normalt igen," lyder det i orienteringen.
Genstarten betyder, at nødvendige softwareopdateringer bliver installeret på routeren. Teleoperatøren har sammen med router-producenterne også udsendt softwareopdateringer, der kan hentes manuelt på www.telekom.de/stoerung.
Ifølge Deutsche Telekom har nogle kunder oplevet udfald på bredbåndsforbindelsen eller ringere kvalitet i forbindelsen, mens andre har været helt uden forbindelse.
"Baseret på fejl-mønstret kan vi ikke udelukke, at routerne har været mål for eksterne parter med det resultat, at de ikke længere kan registreres på netværket," har Deutsche Telekom oplyst.
Læs også:
Router-sårbarhederne står i kø: Så galt står det til lige nu