Gennem de seneste otte kvartaler er pc-salget faldet.
Dermed er der tale om historiens længstvarende nedgang i pc-salget.
Det toårige mareridt for pc-industrien er blevet cementeret i det tredje kvartal af 2016, der viser en salgsnedgang på 5,7 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Det fremgår af tal fra it-analysehuset Gartner.
Forbrugerne udskyder pc-investeringer
Ifølge Gartner er nedgangen drevet af to faktorer. Den ene faktor er en faldende pc-efterspørgsel på de såkaldte emerging markets som Brasilien, Kina, Indien og Rusland
Den anden faktor er, at opgraderinger af pc'erne betyder stadig mindre for forbrugerne, der i dag også prioriterer investeringer i smartphones, tablets og andre gadgets.
Undersøgelser fra Gartner viser blandt, at forbrugerne i den udviklede del af verden i dag ejer - og bruger - mindst tre forskellige enheder.
"Blandt disse enheder har investeringer i pc'en ikke høj prioritet for flertallet af forbrugere, og derfor føler de ikke samme behov som tidligere for at opgradere pc'er. Nogle af forbrugerne vil formodentligt beslutte, at de aldrig igen har behov for at købe en ny pc," siger Mikako Kitagawa, analytiker for Gartner i en pressemeddelelse.
Disse producenter er ramt hårdest
Ifølge Gartners tal er Acer og Apple de to producenter, der har været hårdest ramt i tredje kvartal.
De to it-selskaber har henholdsvis oplevet en tilbagegang på 14,1 procent og 13,4 procent sammenlignet med samme kvartal året før.
For Apples vedkommende er en del af forklaringen formodentligt, at forbrugerne fortsat venter på den næste opdatering af Apples topmodeller, der har været forsinkede.
Eksempelvis er Apples Macbook Pro og Macbook Air-computere ikke blevet opdaterede siden marts 2015.
Mere positivt ser det dog ud for Dell, Asus og HP, der hver især har oplevet en mindre vækst på henholdsvis 2,6 procent, 2,4 procent og 2,3 procent.
Læs også:
Pc-salget styrtdykker - på laveste niveau siden 2007
Apps er ved at fortrænge det åbne web: Din fremtid er ikke en fri browser men i en reguleret app