Det sociale medie Facebook med mere end 1,5 milliarder bruger omsætter årligt for langt over 100 milliarder kroner om året på reklamer.
Derfor er det tomlen vendt nedad fra Facebooks side, når folk benytter ad-blockere, som kan fjerne reklamer fra ens browser og dermed også fra ens Facebook-side.
I et blogindlæg fra Facebooks vicepræsident for selskabets reklame- og forretningsplatform, Andrew Bosworth, har folk med ad-blockere dog fremover ikke så mange valgmuligheder på det sociale medie end at sluge reklamerne, hvis de vil følge deres Facebook-venner.
Først forklarer han, at folk ud fra brugerundersøgelser ofte siger nej tak til reklamer, fordi disse kommercielle budskaber kan være irrelevante og forstyrre.
Derimod kan online-folket ifølge Andrew Bosworth godt lide reklamer, når de kan fortælle om nye oplevelser som eksempelvis, at ens yndlingsband kommer til byen eller billige flytilbud til eksotiske destinationer.
Reklamernes ja tak-skilt
Derefter forklarer Andrew Bosworth i blogindlægget, at Facebook-brugere kan rette i deres reklame-præferencer, og derfor fremover ikke vil have mulighed for helt at fravælge reklamer på den gratis service.
"Mens vi tilbyder folk mere kraftfulde kontrolværktøjer (til at styre annoncerne med, red.), vil vi også begynde at vise reklamer på Facebook-desktopcomputere for dem, som i dag benytter sig af blokeringssoftware," skriver Andrew Bosworth.
Han fortsætter sit indlæg med, at visse ad-blockerselskaber tager imod penge for at vise reklamer, som selskaberne tidligere blokerede.
Denne praksis anser Andrew Bosworth dog som forvirrende, og hjælper heller ikke nødvendigvis gratis online-services som eksempelvis nyhedssites.
"Facebook er en af disse gratis services, og reklamer understøtter vores mission med at give folk magten til at dele og gøre verden mere åben og forbundet. Så i stedet for at betale ad-blockerselskaber for at vise reklamer, som visse selskaber har tilbudt os, lægger vi kontrollen i folks hænder," skriver han om de opdaterede annonce-indstillinger på Facebook.
"Vi lytter fortsat til jeres feedback for at gøre reklamer bedre for alle," runder Andrew Bosworth sit indlæg af med.
Hvordan Facebook helt konkret vil omgå ad-blockere, nævner han derimod ikke noget om.