Tusindvis af Dankort-brugere er ramt af en fejl, der betyder, at det samme beløb er blevet trukket to gange fra deres konto.
Det oplyser Søren Winge, kommunikationschef hos Nets, til Computerworld.
"Vi oplevede tirsdag, at vi ved en fejl gen-fremsendte en datafil med femtusind transaktioner. Det betyder, at folk i løbet af eftermiddagen og aftenen har kunne konstatere, at der er beløb, som er blevet trukket to gange fra deres konto," siger han.
Ifølge Søren Winge er det en menneskelig fejl, der er årsag til problemet.
Nets blev opmærksom på fejlen i løbet af tirsdag eftermiddag.
"Og netop fordi fejlen blev opdaget meget hurtigt, har vi været i stand til hurtigt at inddæmme den og identificere de berørte transaktioner. Derfor begyndte vi allerede i løbet af den tidlige aftensstund i går at arbejde på at føre pengene retur, hvilket vi desværre ikke er kommet helt i mål med endnu," siger han
Skal man som Dankort-bruger selv foretage sig noget, hvis man er ramt?
"Nej, der er ingen grund til selv at foretage sig noget. Vi forventer, at alle transaktionerne bliver tilbageført i løbet af i dag [onsdag, red], og det gode ved Dankortet er, at det i modsætning til mange andre korttyper ikke er udstyret med saldokontrol. Derfor bør folk ikke opleve, at de ikke kan bruge kortet, hvis der er opstået et overtræk," siger Søren Winge.
Nets oplyser, at problemet kun er opstået ved Dankort-transaktioner, der er blevet gennemført i tidsrummet 14:30 til 16:00 tirsdag eftermiddag.
Læs også:
Krav om sikkerhed: Nu skal du bruge en ekstra kode ved nethandel på over 450 kroner