Magtskifte på smartphonemarkedet: Helt nye brands buldrer frem

Der vil blive solgt to milliarder mobile enheder i 2016 - og det er ikke mindst en række helt nye brands, der storsælger.

Artikel top billede

(Foto: Picasa)

Producenterne af mobiltelefoner og smartphones ventes i 2016 at sende svimlende to milliarder enheder afsted fra fabrikkerne til butikkerne, hvor forbrugerne (igen) vil stå klar ved kasserne, klar til at købe den nyeste model.

Sådan lyder meldingen fra analysefirmaet ABI Research, der med udgangspunkt i de 15 største producenter i verden vurderer, hvordan udviklingen vil blive i det kommende år.

De to milliarder enheder, primært smartphones, er et bevis på, at mobilbølgen bestemt ikke er ved at klinge af.

"Det svarer til rundt regnet en ny enhed til hver fjerde person på planeten. Smartphone-forsendelserne viser også fortsat stærk vækst, og Samsungs smartphones står for 80 procent af virksomhedens totale forsendelser, og den procentdel fortsætter med at stige kvartal for kvartal," udtaler David McQueen, der er er research director hos ABI Research.

Her er de nye spillere

Men selvom analysefirmaet nævner Samsung - verdens største producent af smartphones - finder der faktisk et magtskifte sted på markedet disse år.

En helt ny række af brands fylder mere og mere i markedsstatistikkerne.

I opgørelsen fra ABI Resrach indgår selskaberne Apple, BlackBerry, Coolpad, HTC, Huawei, Lenovo, LG Electronics, Micromax, Microsoft/Nokia, Motorola, Samsung, Sony, TLC/Alcatel, Xiaomi og ZTE.

"Tidligere stod industriens seks største leverandører for 80 procent af markedet. Nu har de kun 50 procent, og nye spirende spillere fylder næsten en tredjedel af det nuværende marked," lyder analysen, hvor eksempelvis selskaber som Coolpad fra Kina og Micromax fra Indien ventes at vokse endnu mere i de kommende kvartaler.

Det er ikke kun ABI Research, der har bemærket, at det især er smartphoneproducenterne i lande som Kina og Indien, der nu kan fremvise markante vækstrater.

I Gartners opgørelse over det globale smartphonesalg i tredje kvartal i år fremgår det, at det var efterspørgslen på billigere smartphones på 'emerging markets', der var årsagen til, at det samlede globale salg af smartphones sted med 15 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Gartners liste over de mest solgte mobiltelefoner og smartphones på verdensplan inkluderer blandt andet selskaber som Huawei, Lenovo, Xiaomi, TCL Communication, ZTE og OPPO.

Det er dog stadig gamle kendinge som Samsung, Apple og Microsoft, der topper listerne.

Læs også:

Nye mobil-styresystemer buldrer frem - men det er ikke dem, du tror

Prisbomber: Er tiden løbet fra smartphones til 5.000-6.000 kroner?

Total Windows-nedtur: Markant dyk i antallet af solgte smartphones

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil