En af årets helt store erhvervsskandaler har været afsløringen af, at Volkswagen har installeret snyde-software i op mod 11 millioner diesel-biler for at få dem til at se miljølækre ud.
Læs også: VW risikerer bøde på 118 milliarder kroner efter software-fusk
Da skandalen brød ud i lys lue for godt to måneder siden, kostede den jobbet for Volkswagens daværende administrerende direktør, Martin Winterkorn.
Nu kan den tyske avis Bild am Sonntag med rødder i boulevardpressen så afsløre uden at fortælle om sine kilder, at Volkswagen-ledelsen kendte til installationen af den famøse snyde-software allerede for et år siden.
VW har ingen kommentarer
Dermed har hele fuskeriet med de falsk lave NOx-udslip været kendt og anerkendt af selvsamme VW-ledelse, der virkede overrasket og undskyldte gentagende gange, da miljøskandalen brød ud i september.
VW har ikke ønsket at udtale sig om, hvorvidt den daværende ledelse kendte til miljøskandalen længe før, at offentligheden fik nys om de falske NOx-tal.
Hele problemstillingen omkring snyde-softwaren kommer fra, at Volkswagen har installeret software til måling af blandt andet NOx-udslip til naturen.
Ved visse hastigheder - som blev brugt til officielle tests - lignede Volkswagen-bilerne således de rene miljødydsmønstre, mens forskellen mellem det målte og det reelle niveau af udslip var meget større.
Trak bil af markedet
Bild am Sonntag kan fortælle, at den forhenværende direktør Martin Winterkorn således i foråret trak Polo TDI BlueMotion-bilen fra markedet, fordi forskellen mellem det målte og det reelle udslip var for stort.
Den officielle årsag for at trække modellen var manglende salg, uden at nogen af TDI BlueMotion-ejerne blev informeret om, at NOx-udslippet var 18 procent over det ellers annoncerede niveau.
Ingen af de avisens anonyme kilder angiveligt tæt på VW-toppen siger dog direkte, at Martin Winterkorn direkte kendte til denne store forskel.
Volkswagen fastholder ifølge Reuters, at bilmodellen røg af markedet på grund af manglende efterspørgsel, og at selskabet er i gang med at teste alle modeller lanceret siden 2012 for at finde de reelle udslips-tal.
Læs også:
Volkswagen hyrer Apple-udviklingschef: Ekspert i selvkørende biler