Den uundgåelige undergang finder sted, og menneskeheden finder sig selv nær druknedøden i dens udtørrede oceaner af sand, forfald og vragdele. Den vigtigste ressource er de forsvindende små mængder af brændstof, som gør det muligt at etablere et fodfæste i ørkenen, men kampen om de livsvigtige dråber er benhård og nådesløs. Velkommen til Mad Max. Og held og lykke.
Knapt så vanvittig Gibson
George Millers ikoniske film fra 1979, med en - ironisk nok - på daværende tidspunkt ikke så skingrende vanvittig Mel Gibson i hovedrollen som Gale Max Rockatansky, var et monsterhit. Og med god grund, for filmens portrættering af et menneskeligt samfund, som var degenereret til en postapokalyptisk ødemark fyldt med bander af hærgende individer var effektiv.
Det var dog nok de færreste, der havde forventet, at det nye reboot af Mad Max-universet, Fury Road, ville afvige så meget fra originalen og køre konceptet helt ud i det abstrakte og ganske fantastiske. Ikke desto mindre var det tilfældet, og det er stemningen fra den nye film, som Mad Max-spillet søger at ramme.
Spillet foregår i en åben verden, hvor Max i begyndelsen mister sin elskede bil og slår pjalterne sammen med den Quasimodo-lignende Chumbucket, som tilfældigvis er en af postapokalypsens bedste mekanikere. De to sætter sig for at bygge den ultimative bil, Magnum Opus, og det er rent faktisk hele spillets grundprincip.
Ultimativt skal Max og hans pimpede bil smadre den tyranniske Scabrous Scrotus, søn af Immortan Joe fra Fury Road, som gemmer sig bag befæstede vægge i det sagnomspundne eldorado, Gastown, men der er ingen tvivl om, at den virkelige historie handler om forholdet mellem en mand og hans bil.
Nede under kølerhjelmen gemmer der sig en oplevelse, som leder tankerne hen på det vellykkede Ringenes Herre-spil, Shadow of Mordor. Max skal nemlig køre rundt i det åbne landskab og forsøge at påvirke de lokale magtbalancer ved at smadre udkigsposter og forsøge at nedlægge War Criers, som er gale musikanter, der spiller op til dans og opildner modstanderne, så de bliver stærkere. Undervejs skal han huske at samle vand, som på magisk vis kan hele ham, og brændstof til bilen.
Mekaniske problemer klares automatisk ved at holde stille og lade Chumbucket gå amok med en skruenøgle. Spillets primære valuta er skrot, som kan bruges til at opgradere Max' udstyr og Magnum Opus, og det fungerer i klassisk, men unægteligt underholdende stil. Mas kan også etablere opgraderbare befæstninger rundt omkring i ødemarken, som kan fungere som forsyningsstationer, og der går sport i at sørge for et jævnt flow af ressourcer.
Hvorfor den er skjult, må guderne vide, men selv når den er slået til, er den ikke specielt effektiv til at kaste bilen rundt med. Kampsystemet emulerer Shadow of Mordor og Batman: Arkham Asylum efter bedste evne, men igen føles det ikke helt så flydende og meget generisk. Der skal slås, sparkes og undgås, men Max reagerer ikke altid lige efter hensigten, og det kan blive en anelse frustrerende.
Ensformigheden kommer snigende
Ensformigheden kommer dog hurtigt snigende, og næsten alt ved spillet er set bedre andetsteds i andre spil med åbne verdener, men alligevel er der et eller andet ved Mad Max, der fænger. Dets relativt ukomplicerede opbygning gør det mere tilgængeligt end spil som The Witcher 3 eller Metal Gear Solid 5, og dermed bliver det et spil, hvor man bare kan blæse ud i ørkenen for at nyde det sælsomt smukke ørkenlandskab, brænde noget nitro af og nikke nogle skaller. Nogle gange har man ikke behov for mere end det.
Karakter: 4/6
Læs også: Anmeldelse: Når jordens undergang bliver til spil-poesi