Fem vilde tal om Skats gigantiske it-havari: Vidste du det om EFI?

Skats kuldsejlede EFI-system koster penge, tid og medarbejdere for det offentlige. Alene på en måned koster inddrivelsesstoppet 300 millioner kroner. Her er fem ubehagelige tal om Skats it-mareridt.

Artikel top billede

EFI har plaget Skat, siden systemet blev bestilt.

EFI skulle kværne tal for Skat og omdanne dem til klingende mønt, når inddrivelsen af gæld til det offentlige blev centraliseret og effektiviseret.

Men de tal, der binder sig til EFI i dag, er der ikke meget godt ved.

Vi har samlet en række af de tal, som definerer EFI-sagen.

Otte år

Skat har ventet i otte år på, at EFI skulle være fuldt funktionelt.

KMD skulle levere EFI i 2007, men leveringen blev siden udskudt til både 2009 og 2013, hvorfor systemet i Skat længe har gået under det ukærlige kælenavn 7, 9, 13.

850 medarbejdere

850 medarbejdere i Skat skulle erstattes af EFI.

Problemerne med EFI var dog allerede ved indfasningen så store, at Skat ikke skar ned i det planlagte tempo. Siden 2005 har Skat dog skåret over 4000 medarbejdere.


100.000 betaler ikke af på gæld

Over 100.000 skyldnere betaler ikke af på deres gæld på grund af EFI.

Systemet hentede nemlig også penge hos borgere, der ikke skyldte penge til det offentlige. Derfor lukkede skatteminister Karsten Lauritzen (V) for automatisk inddrivelse af gæld 7. september.

Accenture scorer 20-90 millioner kroner

20 millioner-90 millioner kroner får Accenture for at undersøge om EFI virker.

Udbuddet på den rapport, som Accenture udarbejder for skatteministeriet, lyder på 20-90 millioner kroner.

Den noget usikre pris har blandt andet fået ekspert i offentlige it-projekter Erik Bonnerup til at kritisere rammerne for Accentures rapport. 

"Hvis man vidste, hvad man ville have, så havde man ikke lavet en ramme på 20-90 millioner kroner. Det er et udtryk for, at man ikke ved, hvad man skal gribe og gøre i," lød det fra Erik Bonnerup, da Computerworld talte med ham midt i august.

Læs også: Derfor kan Skat (sikkert) godt vinke farvel til enhver erstatning for kuldsejlet kæmpe-system

Går glip af 300 millioner kroner om måneden

300 millioner kroner om måneden koster stoppet for automatisk inddrivelse de offentlige kasser.

Det er nok til at betale grundløn til samtlige folketingsmedlemmer i to år. Hver uge mangler der 75 millioner kroner rundt om i de offentlige budgetter, nok til at købe tre millioner skrabelodder.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse