Efter en noget sløv begyndelse ser det nu ud til, at danskerne er begyndt at tage den digitale signatur til sig.
Efter signatur nummer 100.000 blev udstedt i slutningen af februar, er det gået stærkt. Ifølge Videnskabsministeriet var der mandag udstedt 145.000 digitale signaturer.
TDC og videnskabsministeriet har stort set siden lanceringen af den digitale signatur i februar 2003 kæmpet for at få gjort danskerne interesseret i den.
Hvilker ikke på laurbærrene
Selv om interessen nu er begyndt at vokse, har Videnskabsministeriet ingen planer om at hvilke på laurbærrene.
Ministeriet lancerer i disse dage en større kampagne, som skal slå på tromme for de kommunale og statslige websites, hvor danskerne kan anvende den digitale signatur. Kampagnen indeholder annoncer i dagblade, magasiner og på websider, ligesom der vil blive udsendt nyhedsbrev.
Den digitale signatur - som TDC leverer - blev introduceret for danskerne med en stort anlagt kampagne i foråret 2003, hvor signaturen blev sendt på gaden sammen med selvangivelsen i foråret 2003. Kampagnen floppede imidlertid, idet blot 7.000 af 3,9 millioner danskere valgte at indberette deres skattetal via den digitale signatur.
TDC har garanteret over for staten, at der vil være udstedt 350.000 digitale signaturer til sommer, hvoraf de 100.000 skal være virksomheds-signaturer.
Holdes dette løfte ikke, mister TDC en bonus fra staten. Det kan meget vel blive tilfældet, idet TDC i februar blot havde udstedt 10.000 virksomheds- og medarbejdercertifikater, hvilket er mindre end TDC's samlede medarbejderstab i Danmark.