TDC overrasker: Nu går det frem på flere kritiske områder

Danmarks største teleselskab har netop offentliggjort halvårsregnskab, og der er fremgang at spore på flere kritiske områder. TDC har dog stadig alvorlige udfordringer på det danske telemarked.

Artikel top billede

(Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Flere kunder - og mere tilfredse kunder.

Det er to af hovedkonklusionerne i TDC's netop offentliggjorte halvårsregnskab, hvor der især er grund til at holde øje med, om kunderne kommer eller går, og om dem, der er, så rent faktisk er tilfredse med TDC.

Det har været TDC's store hovedpine igennem længere tid, men nu er der fremgang at spore på begge områder, lyder i halvårsregnskabet, som du kan læse i fuld længde her (PDF)

Henter mobilkunder

På mobilmarkedet har TDC endelig fået vendt længere tids tilbagegang, hvor kunderne har forladt selskabet.

I det netop overståede kvartal blev det faktisk til en samlet kundefremgang på 13.000 privatkunder i mobilforretningen sammenlignet med første kvartal, lyder det fra selskabet.

Det skal dog stadig ses i lyset af, at TDC i 2014 mistede hele 113.000 mobilkunder til konkurrenterne. Alligevel kan TDC altså nu konstatere en i hvert fald kvartalsmæssig fremgang på den front:

"Det kommer i forlængelse af koncernens succesrige kampagne for det nye 4G-net, som på få måneder har øget kundernes datatrafik med mere end 80 procent," lyder det fra selskabet.

Mere tilfredse kunder

Samtidig hæfter topchef Carsten Dilling sig især ved, at kundetilfredsheden er begyndt at stige, efter at TDC i 2014 gik tilbage i kundetilfredsheden - blandt andet på grund af lange ventetider i koncernens kundeservice.

"I andet kvartal 2014 måtte kunderne i 35 procent af alle opkald vente på svar i mere end tre minutter, mens det tal i andet kvartal i år er faldet til kun fem procent," skriver TDC.

"Vi har opnået forbedringerne i kundetilfredsheden gennem et meget fokuseret arbejde med vores kundeprogram TAK+, som blandt andet omfatter investeringer i digitalisering, forbedringer i kundeforløb, flere ansatte i Channels og en klar kvalitetsforbedring ved outsourcing af TDCs kundesupport til Sitel," udtaler Carsten Dilling.

"Dette har blandt andet medført en markant forbedring i ventetider og tilgængelighed i alle de punkter, hvor vi møder kunderne, men på andre områder er der stadigvæk plads til forbedringer," forklarer han videre.

Vokser - men er stadig hårdt presset

TDC fik i første halvår en fremgang i omsætningen på 6,4 procent i forhold til samme periode sidste år, mens indtjening før skat, renter og afskrivninger (EBITDA) voksede med 2,5 procent.

Her er det dog vigtigt at bemærke, at fremgangen skyldes effekten fra købet af norske Get i slutningen af 2014, og ser man bort fra den del, er TDC fortsat ganske udfordret på det danske marked, da:.

"... indtjeningen (EBITDA) på det danske marked i andet kvartal faldt 11,3 procent. sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes primært tilbagegang i koncernens erhvervsforretning."

"På baggrund af resultatet i andet kvartal fastholder vi forventningerne til hele året på alle parametre," skriver TDC.

Læs interview med Carsten Dilling senere på Computerworld.

Læs også:

Efter fiber-kritik: Her er TDC's svar i debat om bredbånd i Danmark

Carstens Dillings trepunktsplan: Nu skal kundeflugt fra TDC stoppes

TDC storhyrer: Skal bruge 50 it-folk til kæmpe oprydningsarbejde

Her er tre helt centrale opgaver for det nye Telia & Telenor

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S